Navigacija
Lista poslednjih: 16, 32, 64, 128 poruka.

Olovni akumulatori - sta, kako i zasto

[es] :: Elektronika :: Olovni akumulatori - sta, kako i zasto

Strane: 1 2 3

[ Pregleda: 9145 | Odgovora: 41 ] > FB > Twit

Postavi temu Odgovori

Autor

Pretraga teme: Traži
Markiranje Štampanje RSS

boro62promaja
borislav babic
nezaposlen
doboj, BiH, RS

Član broj: 284763
Poruke: 2249
62.68.108.*



+52 Profil

icon Olovni akumulatori - sta, kako i zasto24.06.2016. u 11:29 - pre 95 meseci
Borivoje Jagodic je na svom tutorijalu dao opis i nacin punjenja olovnih akumulatora sa tecnim elektrolitom. Medjutim i pored navedenog nije mi jasno da li se prilikom punjenja navedenih akumulatora treba i da li se smije oslobadjati gasna faza iz tecnog elektrolita u vidu mjehurica.
Volio bih da dobri poznavaoci tehnologije olovnih akumulatora daju objasnjenje za tu (ne)zeljenu pojavu a takodje i sve ostale zanimljive cinjenice vezane za ovu temu.
Obzirom da smo u vecini slucajeva vozaci, mislim da cemo imati visestruke koristi i novcane ustede ukoliko budemo znali kako puniti, do koje mjere prazniti i kako ispravno odrzavati olovni akumulator sa tecnim elektrolitom.
Takodje su potrebni podatci o kvalitetu i koncentraciji samog elektrolita i nacina na koji se dopunjava.
Pozdrav, BP
 
Odgovor na temu

vladd

Član broj: 37217
Poruke: 12059
*.opera-mini.net.



+5251 Profil

icon Re: Olovni akumulatori - sta, kako i zasto24.06.2016. u 18:49 - pre 95 meseci
Doktor Bora je samo doprineo sirem edukovanju korisnika i stvaranju svesti o nekim pojavama, ehnickim komponentama u okruzenju.

Uglavnom su sadasnji akumulatori (dobro)projektovani da odrade svoj vek BO, koji je nesto duzi od garancije.

Rade se nesto drugacijim tehnologijama nego klasicni "olovni", sa znacajno manje elektrolita, sa specificnim oblikom elektroda, pa svaki proizvodjac daje specificne preporuke za odrzavanje.

Opsta formula je sve udaljenija od konkretnih desavanja i jedino je egzistentan savet da se sistem u vozilu za punjenje accu odrzava u korektnom stanju.

Prakticno se accu dopunjava incidentno, ako se zaboravi neki potrosac ili vozilo drzi predugo parkirano bez otkacinjanja accu, a tada je par stvari bitno, da struja ne prelazi preporuceni maksimum i da se obavi dopunjavanje na preporuceni napon. Preporucen od strane proizvodjaca konkretnog accu.

Nije to mesto za "novcane ustede", accu mora da je u top stanju da bi i ostali, daleko skuplji sistemi, funkcionisali korektno.
Rec je o komponenti od 50-100 evra, na koji su nakaceni sklopovi od 200-1000 evra...njih nekoliko, nekoliko racunara, alternator..kolika se "usteda" zeli ostvariti i sta bi se sa "ustedom" od 10-20 evra u rasponu 3-4 godine moglo korisno investirati.
I da li dva -tri punjenja tokom tog perioda mogu da donesu ustedu, ili da li mogu da donesu stetu ako se nesto manje korektno odradi...
Skratice se vek za 10%(par meseci) ako se obave tri-cetiri pogresna, nazovimo nekorektna punjenja...

 
Odgovor na temu

paterson

Član broj: 280661
Poruke: 535



+47 Profil

icon Re: Olovni akumulatori - sta, kako i zasto25.06.2016. u 09:03 - pre 95 meseci
Citat:
boro62promaja:
Borivoje Jagodic je na svom tutorijalu dao opis i nacin punjenja olovnih akumulatora sa tecnim elektrolitom.

Link? Nisi dao link.


Citat:
boro62promaja:Medjutim i pored navedenog nije mi jasno da li se prilikom punjenja navedenih akumulatora treba i da li se smije oslobadjati gasna faza iz tecnog elektrolita u vidu mjehurica.
Volio bih da dobri poznavaoci tehnologije olovnih akumulatora daju objasnjenje za tu (ne)zeljenu pojavu a takodje i sve ostale zanimljive cinjenice vezane za ovu temu.
Obzirom da smo u vecini slucajeva vozaci, mislim da cemo imati visestruke koristi i novcane ustede ukoliko budemo znali kako puniti, do koje mjere prazniti i kako ispravno odrzavati olovni akumulator sa tecnim elektrolitom.
Takodje su potrebni podatci o kvalitetu i koncentraciji samog elektrolita i nacina na koji se dopunjava.
Pozdrav, BP

Nemoj mnogo da komplikuješ stvari, već samo sledi ovo što sam već napisao na ovom postu. Ovo se odnosi samo na one vrste jeftinijih punjača akumulatora koji imaju u sebi mogućnost regulacije struje i napona (izrađuju se od običnih kupovnih punjača u DIY režiji tj. ugradnjom elektronike za kontrolu struje i napona sa obaveznom vizuelnom indikacijom napona i struje).

Nego, šta si uradio sa "macolakg" punjačem? Da li si ga završio do kraja?

"macolakg" je nesebično dao na ovaj forum najbolji dosad impulsni punjač i vrlo dobro poznaje suštinu svih vrsta akumulatora. Od tog "macolakg" impulsnog punjača možeš veoma lako uraditi sve ono što sam rekao za više napone od 14,7V, ali se to odnosi samo na akumulatore sa čepovima.

Možeš puniti i akumulatore sa zatvorenim tipom kućišta sa "macolakg" impulsnim punjačem, ali samo do maksimalnog napona od 14,4 V, jer toliko regler u automobilu puni do maksimalnog napona od 14,4 V tokom vožnje.
 
Odgovor na temu

boro62promaja
borislav babic
nezaposlen
doboj, BiH, RS

Član broj: 284763
Poruke: 2249
62.68.108.*



+52 Profil

icon Re: Olovni akumulatori - sta, kako i zasto25.06.2016. u 10:48 - pre 95 meseci
Sto se tice @macolakg punjaca uradio sam PCB i krenuo u izradu transformatora. Na tom mjestu sam blokirao jer se mora uraditi novo tijelo za namotaje sa vazdusnim procjepom. Malo zeznuto za izvesti. Onda sam nasao solomonsko resenje; dosao mi u posjetu kolega Ivica ,@zica49, i njemu darujem PCB jer znam da ce on to mnogo brze i kvalitetnije da uradi nego ja. Tu ni u kom slucaju nije kraj jer cu onda i ja da uradim isti punjac ali ce mi biti puno lakse. Sto se tice druga @macolakg, on je na ovom forumu objavio mnogo shema, savjeta i tutorijala koje je tesko naci na bilo kom drugom mjestu - sta ces, takav je covjek. U zadnje vrijeme je rijetko na forumu, vjerovatno obitava po terenu.
@Vladd ipak se svim srcem zalazem da produzim vijek trajanja akumulatora pa makar i za par mjeseci jer tih par mjeseci se obicno poklopi sa registracijom auta pa mi dodje da prodam bubreg !
 
Odgovor na temu

vladd

Član broj: 37217
Poruke: 12059
*.opera-mini.net.



+5251 Profil

icon Re: Olovni akumulatori - sta, kako i zasto25.06.2016. u 12:52 - pre 95 meseci
Dao sam pausalno procenu, u slucaju par tezih izivljavanja na accu, sto se obicno ne radi, pa "nema ni tih par meseci" u "ustedi".

Najveca muka za accu je vibracija, a sledeca muka je visoka temperatura...punjenje vise nije na spisku "problema"...

Inace, i meni je registracija prekosutra, 200 evra idu u drzavnu kasu, pa ce valjda za "samo dve godine"....
 
Odgovor na temu

pajapop
Beograd

Član broj: 183139
Poruke: 1800
*.dynamic.isp.telekom.rs.



+632 Profil

icon Re: Olovni akumulatori - sta, kako i zasto25.06.2016. u 18:49 - pre 95 meseci
Citat:
boro62promaja:
Borivoje Jagodic je na svom tutorijalu dao opis i nacin punjenja olovnih akumulatora sa tecnim elektrolitom. Medjutim i pored navedenog nije mi jasno da li se prilikom punjenja navedenih akumulatora treba i da li se smije oslobadjati gasna faza iz tecnog elektrolita u vidu mjehurica.
Volio bih da dobri poznavaoci tehnologije olovnih akumulatora daju objasnjenje za tu (ne)zeljenu pojavu a takodje i sve ostale zanimljive cinjenice vezane za ovu temu.
Obzirom da smo u vecini slucajeva vozaci, mislim da cemo imati visestruke koristi i novcane ustede ukoliko budemo znali kako puniti, do koje mjere prazniti i kako ispravno odrzavati olovni akumulator sa tecnim elektrolitom.
Takodje su potrebni podatci o kvalitetu i koncentraciji samog elektrolita i nacina na koji se dopunjava.
Pozdrav, BP


"Punjenje" akumulatora, predstavlja proces kojim se aktivna masa pozitivnih i negativnih ploca vraca u prvobitno stanje...Srazmerno tome, raste postepeno i gustina elektrolita a samim tim i napon celija tj akumulatora. Pri kraju punjenja, oko 2,4V po celiji, oko 80% napunjenosti akumulatora, na plocama se stvaraju mehurici kiseonika i vodonika, koji burno izlaze i izazivaju "klucanje elektrolita"...U tom trenutku, potrebno je smanjiti struju punjenja, cime se smanjuje i intenzitet kljucanja. Ako se to ne ucini, nastaju posledice: 1) Na pozitivnoj ploci, mehurici vodonika, burno izlazeci iz pora otkidaju komadice aktivne mase i bacaju ih na suprotnu, negativnu plocu ili padaju na dno akumulatora praveci vece kolicine taloga. Oni komadici, koji dospeju na negativnu plocu, stvaraju ispupcenja koja tokom vremena mogu da izazovu kratak spoj ploca. Zaci, sto je razvijanje mehurica intenzivnije, vise aktivne mase ispada iz resetke pozitivnih ploca, cime se smanjuje kapacitet a i vek akumulatora...2) Na negativnim plocama, usled ne smanjene struje pri kraju punjenja, a zbog prevelike koncentracije unutrasnjeg elektrolita, ne moze se odrzati redukovano olovo, vec ono ponovo prelazi u olovo-sulfat. Takodje, mehurici, sa sobom povlace i "inertna" sredstva, koja se dodaju olovu negativnih ploca da bi ono bilo suplikavo. Gubitkom tih inertnih sredstava, sundjerasto olovo se stvardnjava i time se gubi kapacitet negativnih ploca...Osim toga...3) punjenje akumulatora ne smanjenom strujom i u toku razvijanja gasova izaziva i porast temperature. energija se ne korisno trosi na razlaganje vode i zagrevanje elektrolita. Pri tome, temperatura moze narasti do ne dozvoljenih granica i na taj nacin dovesti do ostecenja separatora i ploca...

Video sam temu o punjenju akumulatora "konstantnom strujom"...Ja se ne razumem u elektroniku, ni u konstrukciju aparata za punjenje...Meni je to sve "Spansko selo"...ali mogu da kazem samo nesto o principu rada, pa mozda taj princip pomogne u konstrukciji punjaca...Cisto da se zna, pored punjenja konstantnom strujom, postoji i punjenje "stalnim naponom"...
KOd punjanja "stalnom, konstantnom, strujom" punjenje pocinje sa najvecom dozvoljenom, prvostepenom strujom punjenja. Vrednost ove struje je 10% vrednosti kapaciteta akumulatora...I ovom strujom se puni akumulator sve do pocetka razvijanja gasova...I sad, kako raste napon akumulatora, da bi se obezbedila jacina konstantne struje, tako se mora i povecavati napon punjaca...Kad dodje do pojave stvaranja gasova (oko 80% napunjenosti akumulatora), nastavlja se "drugostepenom strujom punjenja" koja je priblizna polovini prvostepene struje...I ova struja mora imati konstantnu vrednost sto se postize regulacijom napona...I to je sad ono o cemu se mora voditi racuna pri konstrukciji aparata za punjenje...Regulacija napona...U fabrickim uslovima to se postize i rucno, a pri konstrukciji aparata to mora biti automatski...KOd punjenja "stalnim naponom" napon punjaca ostaje konstantan za sve vreme punjenja, a struja je najveca na pocetku punjanja, a zatim postepeno opada, da bi na kraju punjenja imala najmanju vrednost. Tu nije potrebna nikakva naknadna regulacija ni napona ni struje...I najcesce, kucni punjaci rade na tom principu...Punjenje akumulatora traje dok se napon i gustina elektrolita ne menja u toku poslednja 2 sata i moraju imati normalne vrednosti za tu vrstu akumulatora...29,7 - 32 stepena Be. Ako bi se gustina elektrolita znatno razlikovala samo bar u jednoj celiji, zakljucuje se da je ta celija ne ispravna a samim tim i akumulator...Sto se tice temperature u toku punjenja, ako temperatura prekoraci 40 st. ono se prekida, a moze se nastaviti kad se ohladi na 30...Samo akumuatori koji mesto drvenih separatora imaju separatore otporne na vece tamp. mogu se puniti do temp od 55st..
I da...maksimalni napon 14.5V

[Ovu poruku je menjao pajapop dana 25.06.2016. u 21:09 GMT+1]

@Petersen, evo malo sam se zainteresovao...Ovo je verovatno taj link:http://bas.elitesecurity.org/indexV.html

[Ovu poruku je menjao pajapop dana 25.06.2016. u 21:56 GMT+1]

[Ovu poruku je menjao pajapop dana 26.06.2016. u 10:28 GMT+1]
 
Odgovor na temu

boro62promaja
borislav babic
nezaposlen
doboj, BiH, RS

Član broj: 284763
Poruke: 2249
62.68.108.*



+52 Profil

icon Re: Olovni akumulatori - sta, kako i zasto26.06.2016. u 08:14 - pre 95 meseci
@pajapop, hvala na odazivu i dobrodosao na temu !
Cilj ove teme i jeste da se poblize upoznamo sa elektrikom kao i sa hemijom olovnih akumulatora i ono sto si napisao upravo ulazi u navedeno.
Link od tutorijala Dr Borivoja Jagodica nisam okacio misleci valjda da ne postoji clan ovog foruma koji nije posjetio taj sajt. On se zove "borina amaterska svastara" pa u padajucem meniju; RADIO > IZVORI NAPAJANJA > BATERIJE klikni tim redom i otvorices tutorijal o baterijama.
Ova tema je pokrenuta prvenstveno ,pored onog sto sam naveo o razumijevanju tehnologije, da bi upravo razumijevanjem te tehnologije, dosli u priliku da konstruisemo punjac Pb akumulatora koji bi bio najpodesniji za tu namjenu. Veoma je vazno razumijevanje fizicko-hemijskih procesa koji se odvijaju unutar akumulatora za vrijeme praznjenja i punjenja istog jer samo na taj nacin ce kolege elektronicari, kojih na ovom forumu ima u znatnom broju, moci da koncipiraju punjac kakav nam je potreban. To je vec @macolakg uradio davno pa se opravdano postavlja pitanje zasto izmisljati toplu vodu kad je to vec Dragoljub savrseno odradio i to davno jos (za potrebe ex JNA) ???
Evo zasto: jednom nekad prije godinu-dvije sam u korespodenciji sa kolegom @emiSAr dosao do saznanja da je i on prije nekih 40 godina uradio slicnu stvar za ex JNA (on je zradio penziju radeci kao elelktronicar u JNA). Znaci napravio je impulsni punjac sa konstantnom (ne nesmanjenom kako si ti napisao) strujom (koju mozemo podesiti na zeljeni nivo) koji kao i macolin ima efekat desulfatizacije prilikom punjenja. Punjac me je zaintrigirao svojom jednostavnoscu za prakticnu izvedbu i to je bio glavni razlog da se odlucim za njegovu izgradnju.
Macolin punjac cu svakako da napravim jer sam iz nekoliko provjerenih izvora (kolege sa foruma) cuo samo hvalospjeve o tom uredjaju.
@Zica49 je vec (nadam se) usao u fazu izrade, samo kao sto sam vec naveo transformator je malo zeznuto izvesti, ali o tom po tom.
U svakom slucaju jos jednom - dobrodosao, kako ti tako i svi ostali poznavaoci ovog o cemu pisemo.
BP
 
Odgovor na temu

pajapop
Beograd

Član broj: 183139
Poruke: 1800
*.dynamic.isp.telekom.rs.



+632 Profil

icon Re: Olovni akumulatori - sta, kako i zasto26.06.2016. u 09:23 - pre 95 meseci
Boro, pozdrav i tebi, i sve pohvale za tvoj trud da nesto napravis.... Mislim da me nisi dobro razumeo, a i ponovo sam iscitavao moj post..i ja nigde nisam naveo "ne nesmanjenom strujom"...vec naprotiv, naveo sam " ne smanjenom strujom"...a to je bitna razlika (dupla negacija)..U stvari, to je punjenje "KONSTANTNOM STRUJOM"....I naveo sam princip rada punjenja ili punjaca koji radi na principu "konstantne struje" JBG, tu sam se u najblazu ruku pogresno izrazio Izvinjavam se za sve nedoumice koje iz toga proizilaze!!!...Ali to ne znaci da se ona bukvalno ne smanjuje tokom punjenja...To samo znaci da njena velicina, u nekom periodu punjenja, zavisi od napona punjaca koji se menja u zavisnosti od postignutog napona akumulatora..I to je princip koji ti moras da postignes u konstrukciji tvog punjaca...Oni "gejziri" kji ti se javljaju prilikom punjanja, ukazuju na preveliku struju punjenja, koju ti moras da regulises i da je smanjujes...regulacijom napona punjaca a u zavisnosti od napona akumulatora...Probacu da naknadno izmenim onaj post da ne bi bilo zabune kod nekih naknadnih iscitavanja teme Eve gi..ispravljeno...
 
Odgovor na temu

vladd

Član broj: 37217
Poruke: 12059
*.opera-mini.net.



+5251 Profil

icon Re: Olovni akumulatori - sta, kako i zasto26.06.2016. u 09:50 - pre 95 meseci
U takozvanoj vojsci, bivsoj JNA su postojali razni punjaci. Od malih do velikih, od onih za kondicioniranje do snaznih za brza punjenja veceg broja accu.
I pre 40 god je bila tehnologija od pre 40 god. Sve to vise prosto ne vazi za savremene accu.

Tada su postojale masivne olovne ploce, velike zpremine, velike kolicine elektrolita... koji je btw mogao da se prospe, promeni, dolije destilovana voda..itd, sta je sve pripadalo.
Postojale su remontne stanice, koje su otvarale doticne accu, vadile imenjale celije, i ponovo montirale u kutiju i zalivale katranom.
Kako bi bilo da primenimo tehnike odrzavanja kola od pre 40 god, na savremene automobile. Zna li neko gde su mazalice na ..recimo fijatu 500 ili meganu

Kao prvo, ono sto se propustilo da se radi pre 40god.....se propustilo. Ako sezeli ici tom stazom nakon 40god..neophodna je srazmerna modernizacija, posto se susrecemo sa izmenjenom tehnikom..tipa, snajkice vise ne sede na prelu..

Postoji jedan detalj, koji se zanemaruje(forum elektronika, pa se svi brinu o trafou i diodama),koji recimo daje VRLA za svoje baterije, da bi olovni accu trajao 10god na 25C, a svakih 8 stepeni C smanjuje vek upola.
Na 33 bi trajale 5 god, dok u nekim vrelim oblastima, na 41C bi trajale 2,5 godine.

Nekadasnje debele ploce su obezbedjivale da se moze ocekivati duzi vek accu, sadasnje "ploce" su plasticne sa slojem olova "debelim" 1mm..za automobile..

Ako se vec uporno resavaju mladalacke zelje, traba imati na umu da je idealan napon 2,4V po celiji za punjenje, da struje ne treba da prelazi 10% od deklarisanih ampersati, ne zato sto nece izdrzati(mogu da izdrze struje i do 500A), vec zbog manje kolicine elektrolita koji ce radje praviti elektrolizu nego se puniti vecom strujom..a dolivanja najcesce nema..

Tako da, analizirajte tehnologije od pre 40 god u svetlu 21-og veka..zanemarivanje je malo nezgodna i skupa stvar.

Bora je sjajan hobista, spreman da podeli znanja i svoje projekte, i steta sto nema vise takvih. Ali ne treba insistirati bas na nekim stvarima, ako se vec ne poznaje tehnika, nije to bas primenljivo za svakoga.


Konstantna struja NIJE DOBRA za olovni accu, ma koliko punjac "bio zanimljiv" ili "lak za izradu".

Trafo, grec, merenje struje i napona(pracenje koliko brzopada struja a koliko brzo raste napon)..i kraj..
DIY automatike su uglavnom parcijalno pogodne za izuzetno ispravne accu, ali cim accu predje pola radnog veka(kada punjac moze da dobije na vaznosti), te "automatike" su beskorisne(sa prostim odmeravanjem napona), zbog smanjenog kapaciteta accu i "kapacitetskog" porasta napona(napon raste iako accu nije pun, nisu se obavile hemijske reakcije, ponasa se kao kondenzator).

Slozenije kontrole nisam video u DIY, da se programira i prati gradijent porasta napona i pada struje punjenja(sto definise stanje accu), i za to su potrebni fabricki podaci(kojih nema, nude se fabricke sprave) ili neka referentna merenja, kojih takodje nema.
 
Odgovor na temu

boro62promaja
borislav babic
nezaposlen
doboj, BiH, RS

Član broj: 284763
Poruke: 2249
62.68.108.*



+52 Profil

icon Re: Olovni akumulatori - sta, kako i zasto26.06.2016. u 09:56 - pre 95 meseci
OK, bitno je da se razumijemo. Struja ne prelazi (u mom slucaju) 1/10 nazivnog kapaciteta akumulatora i takvom (nesmanjenom) konstantnom strujom punim moj akumulator pa ipak imam mjehurice u svim celijama i svo vrijeme punjenja.
Kad punjac bude finisiran obavijestit cu o tome na ovoj temi (a pracenje i ucestvovanje oko te problematike je moguce i pozeljno na susjednoj temi "Problem - punjac Pb aku sa konstantnom strujom") !
 
Odgovor na temu

pajapop
Beograd

Član broj: 183139
Poruke: 1800
*.dynamic.isp.telekom.rs.



+632 Profil

icon Re: Olovni akumulatori - sta, kako i zasto26.06.2016. u 10:19 - pre 95 meseci
Citat:
boro62promaja: OK, bitno je da se razumijemo. Struja ne prelazi (u mom slucaju) 1/10 nazivnog kapaciteta akumulatora i takvom (nesmanjenom) konstantnom strujom punim moj akumulator pa ipak imam mjehurice u svim celijama i svo vrijeme punjenja. !


Eto, u tome je problem...Sto se ipak ne razumemo :(...Prvo, uopste nisi naveo, kakav problem imas sa akumulatorom?...Koliko je star?...Da li si pre punjenja, bometrom proverio gustinu elektrolita?...Boro, mili, mehurici se kod normalnog akumulatora javljaju kad je on skoro pun..maltene, punjenje mu ni ne treba...retko koji akumulator je 100% napunjen (ispravan) na 99% vozila...Ja sam pre sklon da pomislim da tebi nesto nije u redu sa samim akumulatorom, ili ti je jacina struje punjenja toliko veloka da odmah dodje do njegovog kljucanja...Dal ti je taj punjac ispravan??? Kad si vec majstor i pravis aparate, sigurno imas ampermetar...povezi ga sa akumulaytorom i proveri struju punjenja dok ga punis...Problemi za koje mislis da imas sa akumulatorom (verovatno startovanje motora), uopste ne moraju da budu zbog njega...mnoge i druge stvari, dace slican simptom, a da je akumul;ator ispravan...lose kleme, losa masa, kvar alnasera, kontakt brava i dr....
 
Odgovor na temu

boro62promaja
borislav babic
nezaposlen
doboj, BiH, RS

Član broj: 284763
Poruke: 2249
62.68.108.*



+52 Profil

icon Re: Olovni akumulatori - sta, kako i zasto26.06.2016. u 10:35 - pre 95 meseci
@pajapop, drugar ja tebe veoma dobro razumijem ali nisam siguran da ti razumijes mene, ali evo ovako; sa akumulatorom nemam ama bas nikakvog problema jer je skoro nov (3 mjeseca star) ali sam ga izvadio iz auta da bih na njemu isprobavao punjac koji zajedno sa kolegama sa susjedne teme pokusavam da iskonstruisem. Posto sam te shvatio da aku ispusta mjehurice pri kraju punjenja ja sam ovaj svoj akumulator malo ispraznio (prikopcao tri auto sijalice po 21W) pa cu onda da ga punim. Prosli put sam ga punio kad je aku imao napon od 12.2 volta pa smatram da i nije bio dovoljno ispraznjen i da su mi se zbog toga javljali mjehurici. Sada cu da ga ispraznim do otprilike 11V pa cu da vidim kako se ponasa tekucina u njemu.
Obicnim ampermetrom bilo digitalnim ili analognim nije moguce ispravno ocitati vrijednost struje (a ni napona, voltmetrom) upravo zbog toga sto je ovo impulsni punjac te se on moze ocitati samo osciloskopom koji mi je trenutno u kvaru ali resavanje tog problema je u toku na vec navedenoj susjednoj temi !
 
Odgovor na temu

pajapop
Beograd

Član broj: 183139
Poruke: 1800
*.dynamic.isp.telekom.rs.



+632 Profil

icon Re: Olovni akumulatori - sta, kako i zasto26.06.2016. u 11:20 - pre 95 meseci
Citat:
boro62promaja: Prosli put sam ga punio kad je aku imao napon od 12.2 volta pa smatram da i nije bio dovoljno ispraznjen i da su mi se zbog toga javljali mjehurici. Sada cu da ga ispraznim do otprilike 11V pa cu da vidim kako se ponasa tekucina u njemu.

Verovatno ne razmisljamo na isti nacin...Ja razmisljam kao (bivsi) majstor, a ti kao amater elektronicar...Pitanje je i kako meris napon...Merenje napona na akumulatoru ima smisla samo ako se meri pod opterecenjem...Naponi neopterecene celije, tj, akumulatora, bice uvek oko 2V, tj 12V...bilo da je akk. pun ili prazan...Za merenje napona koristi se voltmetar sa opterecenjem ( tj. "viljuska"), koja ima otpornike, koji se ukljucuju-iskljucuju i kombinuju po semi u zavisnosti od kapaciteta akk. Kad se takvom viljuskom akk. optereti, ocitava se napon koji ne sme pasti ispod 1.8V po celijiu, tj. 10.8V akk. u trajanju od 5 sekundi...Ako ga meris obicnim voltmetrom, i na nacin da ga nekontrolisano praznis sijalicama u zelji da ga dovoljno ispraznis, dolazis u situaciju da izazives nekontrolisano "duboko" praznjenje i eto opet kvara akk...Tako da , ne znam sta da ti sad pametno kazem...mozda ti taj uredjaj nije ispravan...Vreme ce reci svoje
I da...sad sam procitao tvoj poslednji post na onoj temi..ako ga ispraznis na 11V, mereci obicnim voltmetrom, znaci, kad bi ga merio propisnim voltmetrom, njegov pravi napon bi bio jos manji...sto znaci da si dosao do "dubokog" praznjenja...Kvar!!!

[Ovu poruku je menjao pajapop dana 26.06.2016. u 12:43 GMT+1]
 
Odgovor na temu

scoolptor

Član broj: 305514
Poruke: 1631



+591 Profil

icon Re: Olovni akumulatori - sta, kako i zasto26.06.2016. u 11:45 - pre 95 meseci
Evo jednog od cescih problema kod pocetnika:


Budi dobar
 
Odgovor na temu

vladd

Član broj: 37217
Poruke: 12059
*.opera-mini.net.



+5251 Profil

icon Re: Olovni akumulatori - sta, kako i zasto26.06.2016. u 16:47 - pre 95 meseci
Nerazumevanje krece od uopstavanja terminologuje. Jeste jezik ziva pojava, ali tehnicki temnini nisu. Oni znace upravo ono sto znace, sto je konvencijom dogovoreno da znace i nema varijacija i simpaticnog prelivanja znacenja.

Akumulatori se pune u takozvanom "foldbek" rezimu, postoji maksimalan napon koji se dovodi na akumulator i zona ogranicenja struje.

Kada se prebaci maksimalno dozvoljena struja, smanjuje se napon punjenja, ali, za razliku od "punjenja konstantnom strujom" SMANJUJE se i struja punjenja...

Sto se u sustini "prirodno" desava pripunjenju accu sa limiterom maksimalne struje, posto napon accu blago raste, a pri zadatom max naponu punjenja, smanjuje se razlika napona izmedju punjaca i accu, samim tim i struja.

Savemeni accu NE SME da ima mehurice pri punjenju, posto su oni HOH gas na racun vode iz elektrolita, sto mu satire radni vek.

Taj accu, star tri meseca, prosto ne treba dirati, a cini mi se da mu se steze omca oko vrata.

 
Odgovor na temu

boro62promaja
borislav babic
nezaposlen
doboj, BiH, RS

Član broj: 284763
Poruke: 2249
62.68.108.*



+52 Profil

icon Re: Olovni akumulatori - sta, kako i zasto26.06.2016. u 18:36 - pre 95 meseci
@Vladd, po onome sto si pisao prije nekoliko godina na ovom forumu ovaj moj akumulator pokazuje znakove da je sa njim sve u redu. Tada si napisao kako mozemo sa kratkim testom utvrditi okvirno stanje akumulatora; prikljuciti skoro pun akumulator na punjac i tog trenutka bi aku trebao "povuci" struju od oko 3-4A koja bi naglo padala i za nekoliko desetina sekundi struja bi pala na vrijednost od oko 200mA. Zatim skinemo klemu punjaca sa akumulatora i gledamo (npr. na DVM) kako napon opada i to do vrijednosti 12.6-12.8V za akumulatore u dobroj kondiciji, 12.3-12.6 za akumulatore u srednjoj kondiciji i ako napon padne ispod 12.2V znaci da nam je aku pri izdisaju. Moj se ponasa kao u vrlo dobrom stanju bar po ovom tvom mini testu.
Eh, sad, tu je ono kljucanje tecnosti pa se pitam da li je to zbog toga sto sam dupke pun akumulator prikljucio na spravu (jos nedovoljno ispitanu) za impulsno punjenje. Ako ti ne bude mrsko navrati na susjednu temu jer bi tvoje misljenje i iskustvo dobrodoslo u onome sto ti ne volis (punjac na kojem aku moze ostati prikljucen zauvijek i koji bi trebao posle faze punjenja da predje u rezim odrzavanja ili dopunjavanja).
Sto se tice tehnologije koja je stara 40 godina i isto tako stare topologije uredjaja, mozda tu ima malo nostalgije za "dobrim starim vremenima" ali u svemu tome nastojim ostati racionalan. Tehnologija o kojoj je rijec jeste toliko stara ali budimo pravedni pa priznajmo da je "tehnologija" izrade olovnih akumulatora napredovala iskljucivo u smijeru da se postigne predvidivo "umiranje" istog (naravno nekoliko dana posle isteka garantnog roka) i kupovina drugog. Tu ja ne bi koristio rijeci kao "napredna tenologija izrade" i sl. nego to nazvao pravim imenom - PREVARA SIROKIH NARODNIH MASA. Od nas prave majmune ugradjujuci plasticne mrezice presvucene tankim slojem olova i to nazivaju "naprednom tehnologijom" a masivne olovne ploce ,koje su u automobilskim akumulatorima trajale i po 10-tak godina, nazivaju starom, nazadnom i ne znam jos kakvom tehnologijom. Tehnologija olovnih akumulatora je brate ostala ista od momenta kad je ugledala svjetlost dana, sve ostalo je stvar ko koga i koliko zahebe. Mozda na to ne mozemo direktno da uticemo ali mozemo da ispravno rezonujemo i razoblicavamo takve jajare pa ce se valjda naci neko da kaze "zasto ne bi proizveo akumulator onakav kakav "zastarjela tehnologija" odredjuje u konacnici.
I zato: zivjela zastarjela tehnologija, zivjeli zastarjeli uredjaji za zastarjelu tehnologiju a i ja zivio jer sam i ja zastario !

Pozdrav, BP
 
Odgovor na temu

pajapop
Beograd

Član broj: 183139
Poruke: 1800
*.dynamic.isp.telekom.rs.



+632 Profil

icon Re: Olovni akumulatori - sta, kako i zasto26.06.2016. u 18:40 - pre 95 meseci
Citat:
vladd: Nerazumevanje krece od uopstavanja terminologuje. ...
Kada se prebaci maksimalno dozvoljena struja, smanjuje se napon punjenja, ali, za razliku od "punjenja konstantnom strujom" SMANJUJE se i struja punjenja...


Sam izraz "punjenje konstantnom strujom" pravi zabunu. Stice se utisak, da on sve vreme treba da se puni nekom strujom konstantne jacine...ali upravo suprotno...Kao sto sam vec navodio, u pocetku punjenja krene se sa maksimalno dozvoljenom (10%) do pojave izlaska gasova...Znaci ako akk ima kapacitet od na pr. 55Ah, krene se sa strujom od 5,5A...Zatim se on kontrolise, obilazi, opipava temperatura... i kad se pojavi kljucanje elektrolita, struja se smanji na polovinu...na 2,25A, na pr...A to se postize smanjivanjem napona izvora, tj. punjaca...Znaci, onaj izraz bi pre trebalo preinaciti u punujenje "promenljivim naponom"...E, sad, kako to uraditi, bem li ga...to je posao za elektronicare...nek se snadju...I sad to traje sve dok se ne postigne odgovarajuca gustina elektrolita...Kad se bometrom proveri gustina elektrolita, onda se proveri i napon akk. pomocu "viljuske"...I ako je taj napon min. 10.8V pod opterecenjem, (a obicno bude veci)...i ako se ta gustina i napon odrzavaju konstantnim u naredna 2 sata, smatra se da je akk. napunjen i da je ispravan..Uopste on ne mora da dogura do famoznih 14V...Bitno je da odrzava napon koji je vec postignut a to je min 10.8V pod opterecenjem....Ako, nema gustine u nekoj celiji, ni napona (pod opterecenjem), onda je u kratkom spoju, ako ima gustine a nema napona onda je izgubio kapacitet...u svakom sl. neki kvar i to je za zamenu...Sve drugo je za majstore OK i nema daljeg "cinculiranja"...
 
Odgovor na temu

boro62promaja
borislav babic
nezaposlen
doboj, BiH, RS

Član broj: 284763
Poruke: 2249
62.68.108.*



+52 Profil

icon Re: Olovni akumulatori - sta, kako i zasto02.02.2017. u 19:22 - pre 87 meseci
U dostupnim publikacijama o olovnim akumulatorima stoji navedeno da su ploce olovnog akumulatora koje cine negativan pol svake celije sacinjene od olovosulfata (PbSO4) a ploce suprotnog pola predstavljaju olovodioksid (PbO2) i to je dosta konfuzno objasnjeno (pominjuci jos i spuzvasto olovo ne navodeci sta u stvari ono predstavlja). Ova materija me stvarno zanima jer imam osjecaj da tu nesto ima nerazjasnjeno (vjerujem - namjerno). Ubijedjen sam da na ovom forumu ima ljudi koji znaju detaljno o cemu je rijec pa ih ovom prilikom pozivam da podijele svoje znanje sa nama obicnim smrtnicima.
Pozdrav, BP
P.S. Da li se sloj olovnog sulfata i olovnogdioksida formira na povrsini cistog olova prilikom punjenja akumulatora ili se ploce izradjuju od vec gotovog jedinjenja olova i sumpora tj. olova i kiseonika ?
 
Odgovor na temu

Predrag Supurovic
Pedja YT9TP
Užice

Član broj: 157129
Poruke: 6279

Sajt: pedja.supurovic.net


+1570 Profil

icon Re: Olovni akumulatori - sta, kako i zasto02.02.2017. u 20:45 - pre 87 meseci
Verovatno su elektrode sunđeraste strukture da bi imale što veću površinu.

 
Odgovor na temu

emiSAr
penzioner
Sarajevo, BiH

Član broj: 286119
Poruke: 3681
46.36.160.*



+356 Profil

icon Re: Olovni akumulatori - sta, kako i zasto03.02.2017. u 13:55 - pre 87 meseci
Za razliku od olovnih akumulatora iz mog vremena (da ne kazem od prije potopa) kad su se elektrode livale pod pritiskom i imale resetkastu strukturu,
danasnji olovni akumulatori za startanje vozila, da bi se obezbjedio na sto manjim gabaritima sto veci kapacitet a time i startna struja imaju elektrode od
sinterovanog olova. Sinterovanje obezbjedjuje na istim gabaritima vecu aktivnu povrsinu elektroda, a to je neko nespretno preveo kao spuzvasto
olovo. Spuzvasta supstanca ima u materijalu zarobljene mjehurice zraka ili praznog prostora a sinterovani materijal ima u vazduhu zarobljeno olovo u
vidu finih granula koje se dodiruju ali nisu homogen materijal, i elektrolit ima daleko vecu povrsinu dodira u odnosu na kompakti materijal.
kapacitet se povecava i stavljanjem veceg broja tankih sinterovanih ploca po celiji sa tankim plasticnim separatorom izmedju.
Zbog manje kolicine olova a vece povrsine akumulatori dobijaju impresivne osobine iskazane brojkama-kapacitet i startna struja, ali zato
imaju zbog istih razloga i vema ogranicen vijek trajanja jer se eksploatacijom elementarno olovo punjenjem i praznjenjem akumulatora
doslovice "potrosi".-
pOz
P.S. :da dopunim post. Ploce se proizvode od elementarnog olova, bilo livene bilo sinterovane. Odgovarajuca "presvlaka" elektroda se dobije formiranjem-punjenjem akumulatora.-

[Ovu poruku je menjao emiSAr dana 03.02.2017. u 22:07 GMT+1]

Nebom stupa, nebom lupa moja generacija., jedan po jedan, srest ćemo se svi...

 
Odgovor na temu

[es] :: Elektronika :: Olovni akumulatori - sta, kako i zasto

Strane: 1 2 3

[ Pregleda: 9145 | Odgovora: 41 ] > FB > Twit

Postavi temu Odgovori

Navigacija
Lista poslednjih: 16, 32, 64, 128 poruka.