Džaba vam ideje kad se to ne može registrovati u Srbiji.
Moj kolega je uradio električni pogon na Renault 4 i sve papire odradio (homologacija i tehnički pregledi ili šta već), ali se kod nas auto na električni pogon ne može registrovati - pa imali su i u rafineriji Pančevo one puntiće koje nisu mogli da registruju.
A u Hrvatskoj lik za 2500€ uradio Opel suzu. Koliko sam skontao (iako sam energetičar i znam na koje načine se sve može izvesti upravljanje različitim vrstama motora), najbolja varijanta je kupiti viljuškar kome je vrisnula hidraulika (pošto je to najskuplje, posebno pumpa za ulje) i uzeti sa njega baterije, motor i elektroniku za upravljanje (sve sa pedalom za "gas").
Drugi problem za DIY izvedbe ovih automobila je što se traže sertifikati za elektronsku kompatibilnost (npr. da li se u takvom autu sme voziti osoba sa ugrađenim bajpasom) i sl., a za koje pojma nemam da li neko kod nas radi.
BLDC (BrushLess DC motor) ili asinhroni? BLDC u stvari radi kao sinhroni motor na konstantnu struju koja pomoću elektronike menja smer određenom frekvencijom (od koje zavisi brzina obrtanja motora), i ima svojih prednosti u odnosu na asinhroni motor.
Međutim, za motore veće snage još uvek su u blagoj prednosti asinhroni motori ili su bar izjednačeni po onome što daju. BLDC mora imati magnete koji su skuplji od kaveznog rotora kod asinhornog motora (praktično se ne koriste asinhroni sa namotanim rotorom), postoji problem sa povećanjem gubitaka pri povećanju snage iako imaju bolji stepen iskorišćenja u odnosu na asinhrone motore.
Sa druge strane, asinhroni motor se malo više zagreva, ali sa porastom snage gubici ne rastu direktno proporcionalno pa se mogu pokazati boljim od BLDC motora. Takođe, nemaju problem sa startovanjem pod opterećenjem, za razliku od BLDC motora (isto kao što se klasičan sinhroni motor ne može pokrenuti pod opterećenjem, već se pokreće kao asinhroni i tako radi sve dok ne postigne sinhronu brzinu).
Kod asinhronog motora se najčešće brzinom obrtanja upravlja konstantnim odnosom napona i frekvencije (U/f), što stvara problem za male brzine obrtanja, kada je napon toliko nizak da može doći do zaustavljanja motora (uglavnom je rešeno pomoću elektronike).
Kod BLDC motora je za dobro upravljanje potreban senzor POZICIJE rotora, dok je kod sinhronog dovoljan samo senzor brzine obrtanja.
Ono što je interesantno, BLDC se može izvesti tako da bude u točkovima (deo felne), dok je za asinhroni to praktično nemoguće za snagu koja se zahteva za pokretanje auta.
Blessed are those who can laugh at themselves, for they shall never cease to be amused.