lancia88 lancia88 Beograd
Član broj: 10215 Poruke: 6528 *.dynamic.sbb.co.yu.
ICQ: 281338349
|
Pozdrav,
dobro, da sad ne proglasavamo i majstore totalnim neznalicama, mozda je skroz OK da ukratko opisemo rad privesenih uredjaja/agregata pa da vidimo da li je moguce iz simptoma verglanja a ne-paljenja tako jednostavno utvrditi da je krivac bas alternator.
Naime, ovaj je uredjaj predvidjen za obezbedjivanje ravnomernog davanja stabilnog napona, kako na potrosace, tako i na akomulator koji se na taj nacin puni "ispeglanim" naponom. Primer za poredjenje je alternativni uredjaj koji se vide, koliko znam, ne ugradjuje u automobile ali ga mozemo sresti na motoricima i biciklima - dinamo. Kako vise verglamo pedale, tako nam se svetlo pojacava. Slican efekat proizvodi i regler resenje kada nemamo alternatora. Na popularnim Ficama smo svi ranije mogli videti kako se svetla pojacavaju sa vecim gasom itd. Alternator je zaduzen za ovo, regulise svojom elektronikom da se sav napon ravnomerno "pegla" i sa nazivnim vrednostima dolazi na potrosace i akomulator.
Sad, kako pali uopste automobil?
Verglanje koje cujemo posle startovanja kljuca u polozaj za paljenje, odnosno potezanja rucice kod "peglica" je znak da smo zakrenuli elektro putem zamajac motora koji ustvari pokrece tog trenutka anlaser, drugi priveseni elektro-uredjaj. On ga, pogonjen strujom, posle uklapanja bendiksa, zakrece svojim zupcanikom dok se u gornjem delu ne izvrsi paljenje smese. Dakle, i njemu je potrebna izvesna struja s tom razlikom sto ona u tim momentima pokretanja nije precizno definisana. Tako je to, doduse, na starijim automobilima. Na savremenijim verzijama i taj nazivni napon je ukljucen u sveukupnu kontrolu centralnog sistemskog racunara i tako dolazimo, posrednim zakljucivanjem, do srzi problema koji je imao MyWay. Da se to desilo na nekom starijem vozilu, auto bi palio teze ali bi palio, naravno, dok ne strada u potpunosti alternator. Interesantna je stvar da bi cak i kais koji bi mu pukao bio nedovoljan razlog za neupaliti vozilo (kais ga ustvari pogoni kao i vecinu privesenih uredjaja). Kod novijih vozila svaka nepravilnost se registruje a ukoliko je vozilo kontrolisano centralnim racunarom, nece funkcionisati pri pojavi nepravilnosti koje odstupaju od unapred predefinisanih okvira. Konstrukori ne zele da na taj nacin prepuste slucaju da vozilo polu-ispravno krene na put.
Kako onda doskociti ovome? Pa tu je to cuveno "kacenje na kompjuter" koje je ustvari auto-dijagnostika za novija vozila. Racunar povezan na jedinicu u vozilu, dobija tacno one registrovane nepodudarnosti za zadatim ekvivalentima i izbacuju kodni broj greske koji se kasnije tumaci iz tablica gresaka. Naravno, za mnogo vozila se iz logicnih razloga kod istog proizvodjaca podudaraju razni tipovi i godista za mnostvo tih gresaka ali je u nacelu za svaki model ponaosob neophodno imati zaseban softver. Taj softver posle izvesnog perioda proizvodnje pojedinih gami modela izlazi zbirno na DVD mediju za sve dotadasnje modele tako da se i na taj nacin moze pribaviti ali su oba nacina izuzetno skupa. Vremenom se nadje nacina da se za pojedine game modela pribave neki "jeftiniji" softveri raznoraznim kopiranjima i polulegalnim disttribucijama pa se desava da dovezes Stillo na servis a prikace ga na program za Mareu ili Bravo i iscitavanje ne prepozna kod greske koja se javlja. Majstori onda moraju da eksperimentisu i sistemom eliminacije dodju do zakljucaka, uglavnom pogresnih.
Zakljucak je da mi kao sveukupno vozacko drustvo nismo osposobljeni za voznju savremenih vozila, jos uvek imamo u krvi smirglanje svecica i krpljenje creva/lepljenje gurtni itd. To savremna auto-industrija ne priznaje, korak sa njom drze samo drustva spremna da posle kupovine izdvoje izvesne svote na odrzavanje kod realno osposobljenih servisa a ne kod raznoranih komsija, rodjaka i majstora koji su odrzavali kola i nasim pretcima i dan danas znaju sjajno da zamene prednje kocione obloge - na Jugu. Mi prvi kao korisnici nismo spremni da platimo realne servise a vecina majstora nije spremna da se odrekne starog dobrog prodavanja magle po sistemu: ma samo neka ga on ovde dotera, onda cemo naplatiti ovo, pa ono, pa sve redom, to tako ide, jelte.....
Eto, malo opsirnije ali mozda nekome pomogne iako je to realno uproscena sema funkcionisanja privesenih elektro-uredjaja i njihove autonomnosti, odnosno, kontrole.
|