DragannBG BG
Član broj: 130281 Poruke: 81 *.adsl-a-1.sezampro.yu.
|
Posao (ograde, elementi itd od prohroma) ipak spadaju u tzv bravarske poslove. Ti moras da nosis, vozis, meris, krojis, brusis pa i da zavarujes. U tom smislu ti stvarno ne treba aparat sa vrhunskim intermitencama, tj ovaj sigurno pruza daleko vise nego sto ti treba.
- Ako ne nameravas da radis i aluminijum, onda ti ne treba AC/DC aparat...
- Ako ti se zavari ne snimaju (kod bravarije sigurno ne) ne treba ti HF-beskontaktno paljenje (kod kontaktnog postoji mogucnost otpadanja dela wolframa u rastopljeno metalno kupatilo i to je nedozvoljeno kod zavara koji se snimaju).
- Potrebna struja za pravilno zavarivanje prohromskih cevi je 30A/1 mm debljine materijala. To znaci da za 3 mm ti treba oko 90A-100A (usudio bih se reci da je dovoljna i intermitenca od 60% za tu amperazu za tvoj posao). Ali tebi cak za ograde itd ne treba pravilno zavarivanje...
Evo ti predlog kako ces sigurno postici veliku estetiku i kvalitet zavarivanja ograda itd, ali nemoj da ti padne na pamet da se osilis pa da istu tehnologiju primenjujes na zavarivanje prohromskih cevi u pivarama, vinarijama, farmaceutskim postrojenjima itd. Tamo je tehnologija potpuno drugacija...
Predlazem ti da nadjes kod nekog ili uzmes na probu:
- obican mali invertorski REL aparat, npr 130 A, nebitno kod proizvodjaca,
- "TIG pistolj za REL aparat sa polikablom, koji ima ventil na sebi" (ovo u Beogradu kosta 100-130 EUR, ima da se kupi ali je jako bitno opisati sta se zeli). Gas se pusta bas odvrtanjem ventila a zatvara zavrtanjem istog. Najprimitivnije moguce ali tebi ce raditi posao sigurno.
- reducir ventil i bocu argona,
- crveni wolfram precnika 1.6 mm, soba precnika 6.5 mm.
- zasilji wolfram
Onda radis sledece:
- Povezes crevo iz polikabla na reducir ventil na boci argona, drugi deo polikabla ubodes u - pol REL aparata, masa je na + polu. (i klesta za masu na radnom predmetu)...
- ostavi zazor izmedju pripremaka od min 0.5 mm (ovo je ovde jako bitan detalj i zavisi od samog zavarivaca, moras sam da vezbas sa zazorom od 0.5 mm, od 0.8 mm, 1.0 mm itd), i za npr debljinu materijala 2 mm odaberi struju od 35-40 A.
Radis bez dodatnog materijala, ivice ne zakosavas, i topis ih "autogeno". Luk palis kresanjem. Ovo moras da vezbas sa razlicitim zazorima, jacinama struje dok se ne izvezbas. Duzina luka oko 2-2.5 mm. Ako si desnjak, pistolj je u desnoj ruci, uvek ga guras-ulevo, ugao sa vertikalom oko 15 stepeni a sa povrsinom koja se zavaruje 75 stepeni
- Ako je zavar udubljen - a bice kod delova debljine preko 1.5-2,0 mm, sad probaj sa dodatnim materijalom preko prvog zavara dobijenog autogeno. koristi zicu 1.6 mm, struju oko 40-50 A... Pistolj pod istim uglom a dodatni materijal u levoj ruci, pod uglom od 10-15 stepeni u odnosu na horizontalu...
- Kod pravilnog zavarivanja: radi se sa strujom (30 A x debljina materijala u mm, za 2.5 mm to je 75 A), zazor je skoro nula, odmah se dodaje dodatni materijal. naravno da i ovo moras da uvezbas.
Evo ti neke preporuke za prohrom do 3 mm (precnik wolframa 1.6 mm, precnik sobe 6. 5 mm):
- debljine do 1.2 mm, zavaruj bez dodatnog materijala, protok gasa 3-4 l/min, struje 20-25 A, brzina vodjenja pistolja oko 6 mm/s
- 1.2 mm do 3.0, sa dodatnim materijalom, zicom 1.6 mm, 30 A x debljina u mm, 5 l/ min protok gasa, brzina vodjenja oko 4-5 mm/min... (naravno i ovde mozes da probas bez dodatnog materijala, pa sta bude).
- Primetices posle zavarivanja da je prohrom posiveo, pozuteo, pocrneo... To oksidaciono obojenje moras da skines, bilo bajc pastom, pickling tecnoscu, ili brusenjem...
- prohrom se ne predgreva (bar ne ovaj bravarski tipa 304L).
- Trazi zicu-dodatni materijal, tip 308L, precnik 1.6 mm, nebitno za tebe kog proizvodjaca, uzmi najjeftiniju zicu.
Ako se pitas kakav je rezultat, budi siguran da je perfektan za nivo bravarije iako je oprema primitivna i jeftina.
Sto se samog pitanja tice: kako probati intermitencu aparata? pa radis posao... i ako ti se aparat ugasi jer si ga pregrejao radeci neki uobicajeni posao ne valja mu intermitenca za taj posao. Uzmi veci i jaci i skuplji.
Na sta treba obratiti paznju? Da li aparat ima stabilan luk na AC struji pri raznim amperazama, balansima, pulsevima... Sta ako se znacajno podigne pistolj i luk sa 2-3 mm bude 5-6 mm? Je li postao nestabilan? Pali li HF lako luk? Kako radi aparat pri nestabilnom naponu iz mreze, npr napon sa 220 V padne na 180V?
Pa kad zaradis pare na ogradama, mozes kupiti HF pulsni AC/DC 220 A, ali iz prve lige, i krenuti dalje, na aluminijum. Pare su u zavarivanju puknutih glava motora, kartera itd. Cena je oko 1-3 EUR/1 cm, barem tako naplacuju neki nabedjeni majstori u BG i to je minimum. U stvari oni procene musteriju, procene koliko je deo skup pa odalame...
Inace ne zaboravi: pri ostrenju crvenog wolframa drzi glavu dalje od brusne prasine koja se stvara. Crveni wolfram (wolfram sa oxidom torijuma) je alfa emiter tj radioaktivan je. Zato ga u evropi polako izbacuju pa koriste zlatni, sivi...
Kupi obavezno samozatamnjujucu masku.
Koristi TIG rukavice.
Ne zaboravi, luk u argonu je vrlo jak, cepa o2 (molekul kisonika) na O+O (tj 2 atoma kieonika). Jedan atom kiseonika je nestabilan pa se vezuje sa postojecim O2 i pravi O3. To je ozon! A on je u nekim kolicinama smrtonosan!!! Zato ventilacija obavezno.
Predlozio bih ti ako si samouk, par casova, recimo privatnih kod nekog instruktora, cisto radi tehnike i bezbednosnih pravila, a vezbom ces postici vestinu.
|