Navigacija
Lista poslednjih: 16, 32, 64, 128 poruka.

Putnicki avion i trag iza....

elitemadzone.org :: MadZone :: Putnicki avion i trag iza....

Strane: 1 2

[ Pregleda: 12581 | Odgovora: 25 ] > FB > Twit

Postavi temu Odgovori

Autor

Pretraga teme: Traži
Markiranje Štampanje RSS

Mardz Simpson
Moja kuca Vrsac-Beograd

Član broj: 44460
Poruke: 415
195.252.79.*



Profil

icon Putnicki avion i trag iza....26.06.2007. u 08:19 - pre 205 meseci
Od cega nastaje trag iza putnickog aviona prilikom leta na odredjenoj visini!
Neki put ostaje duzi nekad kraci a nekad ga i nema za sobom?
Nasmesi se, to je druga najlepsa stvar koju mozes da uradis sa svojim usnama!!
 
Odgovor na temu

Majstor Duja
Duic Goran
poljski toalet
Novi Sad

Majstor Duja
Član broj: 82753
Poruke: 954
*.ADSL.neobee.net.

Sajt: www.elektrocentar.com


+17 Profil

icon Re: Putnicki avion i trag iza....26.06.2007. u 09:43 - pre 205 meseci
Nadam se da ovo pitanje nisi postavljao vise puta....
Trag nastaje usled kondenzacije vlage iz vazduha usled dodira sa vrelim gasovima nastalih u motorima oviona...
 
Odgovor na temu

jablan

Član broj: 8286
Poruke: 4541



+711 Profil

icon Re: Putnicki avion i trag iza....26.06.2007. u 09:45 - pre 205 meseci
Obrnuto. Vodena para iz izduvnih gasova u kontaktu sa vrlo hladnim vazduhom na tim visinama.

http://en.wikipedia.org/wiki/Contrail
 
Odgovor na temu

Mardz Simpson
Moja kuca Vrsac-Beograd

Član broj: 44460
Poruke: 415
195.252.79.*



Profil

icon Re: Putnicki avion i trag iza....26.06.2007. u 12:01 - pre 205 meseci
Pomislio sam da je to zbog dodira sa vrelim gasovima i bio sam ubedjen u to, ali kako na nizim visinama to se ne vidi tj kad avion polece!
Evo npr juce uvece tj predvece vidi se avion na 10000 metara visine ali nema traga!
Nasmesi se, to je druga najlepsa stvar koju mozes da uradis sa svojim usnama!!
 
Odgovor na temu

Milan M. Radovic
Web Developer
Pančevo

Milan M. Radovic
Član broj: 16959
Poruke: 743
194.106.171.*



+25 Profil

icon Re: Putnicki avion i trag iza....26.06.2007. u 12:21 - pre 205 meseci
Jaci je rad turbina.. jer nadji slike mlaznog motora i videces da je taj vazduh jaaako kopresovan a i na visinama je i hladniji vazduh.. mnogo hladniji i drugacije gustine.
I don't need a girl for sex , All I Need is Binary and HEX
 
Odgovor na temu

StORM48

Član broj: 22809
Poruke: 7536



+401 Profil

icon Re: Putnicki avion i trag iza....26.06.2007. u 15:37 - pre 205 meseci
Na visini od 10000m, temperatura može biti i -40 °C.
Stvaranju kondenzata pomaže i veća relativna gustina tečnosti (vlažnost) u vazduhu, potisak motora i pritisak. Od ovih faktora zavisi u kojoj će se meri kondenzat zadržati u vazduhu u vidu oblaka.

Na nižim visinama, temperaturna razlika je značajno manja, te se i kondenzat ne stvara u toj meri i najčešće se ne vidi.

A na kraju, zavisi koji avion leti. Turbo-prop avioni gotovo da ne prave takve "vizuelne efekte", zbog karakterističnog načina rada motora. Tipičan predstavnik je ATR-72.

Pozdrav
 
Odgovor na temu

ghost2k3
Lat45.2508; Lon19.3919

Član broj: 25133
Poruke: 691
82.208.195.*

Jabber: ghost2k3
Sajt: www.zombo.com


+8 Profil

icon Re: Putnicki avion i trag iza....26.06.2007. u 16:01 - pre 205 meseci
Citat:
Mardz Simpson:Evo npr juce uvece tj predvece vidi se avion na 10000 metara visine ali nema traga!


Čekaj kako si ti izmerio na kojoj je visini avion?



Znači avioni prave oblake?
 
Odgovor na temu

Mardz Simpson
Moja kuca Vrsac-Beograd

Član broj: 44460
Poruke: 415
195.252.79.*



Profil

icon Re: Putnicki avion i trag iza....26.06.2007. u 16:10 - pre 205 meseci
Citat:
Čekaj kako si ti izmerio na kojoj je visini avion?


Bio sam sticajem okolnosti radarac u vojsci pa znam na kojoj visini varira trajektorija komercijalnih aviona i kojom brzinom otprilike idu!
Nasmesi se, to je druga najlepsa stvar koju mozes da uradis sa svojim usnama!!
 
Odgovor na temu

jablan

Član broj: 8286
Poruke: 4541



+711 Profil

icon Re: Putnicki avion i trag iza....26.06.2007. u 16:41 - pre 205 meseci
Citat:
ghost2k3: Znači avioni prave oblake?

Da, i avioni.
 
Odgovor na temu

StORM48

Član broj: 22809
Poruke: 7536



+401 Profil

icon Re: Putnicki avion i trag iza....26.06.2007. u 16:42 - pre 205 meseci
Citat:
ghost2k3: Čekaj kako si ti izmerio na kojoj je visini avion?


Postoje propisane visine krstarenja za pojedinačne avione i ne variraju više od 1000-3000m. Mlazni avioni najčešće lete na 10.000m (opseg od 9-12). Tako da, kada vidiš avion i čuješ njegov zvuk, osim ukoliko nije krenuo u proceduru sletanja (ili je tek poleteo), rekao bih da ćeš teško pogrešiti ako kažeš da je na 10km.

Tako recimo, za ATR72, na FL170 (17000 stopa ili približno 5100m) brzina je 275 KTAS (realna brzina u čvorovima), odnosno približno 510km/h. Za B737 je to ~ 12.300m i 850km/h, što krajnju priču o tragu kondenzata ne čini različitom. Visina od 10.000m je sa tog stanovišta, u principu ista kao i 12.000.

Visina krstarenja je idealna visina proračunata za svaki model aviona i računa se tako da se postigne najveća moguća brzina, pri relativno maloj potrošnji goriva - nazovimo je optimalna. Zato većina komercijalnih mlaznih aviona leti na sličnoj visini. Rekorderi su u tom smislu, tzv. bussines mlaznjaci (Cessna Citation X) koja leti iznad nivoa zvaničnog, kontrolisanog saobraćaja (iznad 15 hiljada metara).

Pozdrav

[Ovu poruku je menjao StORM48 dana 26.06.2007. u 17:57 GMT+1]
 
Odgovor na temu

janus
sinisa eterovic

Član broj: 26596
Poruke: 181
*.xnet.hr.



+34 Profil

icon Re: Putnicki avion i trag iza....28.06.2007. u 07:34 - pre 204 meseci
Nastaje iz samo jednoga razloga.Za kondezaciju u obliku kojem vidis(trag,oblak),potrebna je odredena temperatura,postotak vlaznosti ,odredeni pritisak i nukleus-cestica za koje ce se molekuli vode uhvatiti.Posto avionski motor izbacuje razne ugljicne cestice u plinovima sagorijevanja,na odredenim visinama na kojima su zadovoljeni gore navedeni uvjeti,stvara se trag odnosno oblak.
I da ,turbo-prop motori takoder mogu ostaviti trag,ali rijede.
Sto se tice visine krstarenja posttoji puno vise faktroa od brzine i potrosnje goriva.
Ne postoje nivoi leta iznad zvanicnog kontrolisanog saobracaja,postoje low i high altitude airspace i oba su kontrolisana
 
Odgovor na temu

StORM48

Član broj: 22809
Poruke: 7536



+401 Profil

icon Re: Putnicki avion i trag iza....28.06.2007. u 12:57 - pre 204 meseci
Hehe, ovo pričaš iz iskustva ili kako?

Reci mi, za koje visine je sertifikovana Citation X?
U šta spada FL510?

To je Class A airspace (18000+ ft), a postoji ih još 5 (B-G). Podela na low i high je nešto sasvim drugo. Kad kažem "nekontrolisan vazdušni prostor", mislim na prostor gde civilni saobraćaj NE POSTOJI, pa se gotovo smatra "rezervisanim" za male biznis džetove.

Visina se određuje isključivo prema optimalnoj potrošnji, lakoći manevrisanja i opterećenja strukture. Gde je vazduh najređi, strukturalna opterećenja su najmanja, ali se ne sme preterivati, jer premalo vazduha progresivno smanjuje efikasnost motora. Zato i postoji Service Ceiling (idealna) i Absolute Ceiling (apsolutna visina, iznad koje propinjanje nije moguće).

A i tako smo odavno u off-topic-u.

Pozdrav
 
Odgovor na temu

janus
sinisa eterovic

Član broj: 26596
Poruke: 181
*.xnet.hr.



+34 Profil

icon Re: Putnicki avion i trag iza....28.06.2007. u 14:03 - pre 204 meseci
ajde prvo ovako:
Niti jedan avion nije sertifikovan za odredene visine pa tako ni CX.Taj avion leti i na FL180 I na 450 prema potrebi.Ne postoji vazdusni prostor koji je rezervisan za odredenu vrstu aviona,business avijacija je iitekako kontrolisana.To sto si procitao na cessna-inom sajtu nisi dobro intepretirao,a tamo pise
*here fuel efficiency is optimized and airline traffic is nonexistent* .Dakle tu se ne misli na ciivlini saobracaj nego na putnicke avione velikih kapaciteta.Ako sa CX ti prevozis ljude za novac to je takoder civilni komercijalni saobracaj.A bas bi volio vidjeti putnike koji bi zalili letiti na FL510 sa kiseonickom opremom na glavi.
Service ceiling -je visina na kojoj brzina penjanja pada na 100ft/min ( ATPL question 5378)
Sto se podjele vadzdusnog prostora tice,to je presiroka tema za pisanje.

I da ne zaboravim ,slucajno imam ATPL dozvolu.

Pozdrav
 
Odgovor na temu

StORM48

Član broj: 22809
Poruke: 7536



+401 Profil

icon Re: Putnicki avion i trag iza....28.06.2007. u 16:45 - pre 204 meseci
Hehe! Odlično!
Pročitaj PP!

Pozdrav
 
Odgovor na temu

ghost2k3
Lat45.2508; Lon19.3919

Član broj: 25133
Poruke: 691
82.208.195.*

Jabber: ghost2k3
Sajt: www.zombo.com


+8 Profil

icon Re: Putnicki avion i trag iza....28.06.2007. u 20:39 - pre 204 meseci
Hej daj da i mi vidimo shta je sad bilo.
Jesi li priznao da je janus u pravu ili sta?
:DD
 
Odgovor na temu

StORM48

Član broj: 22809
Poruke: 7536



+401 Profil

icon Re: Putnicki avion i trag iza....28.06.2007. u 21:21 - pre 204 meseci
Hehe, nije u vezi teme, nego u vezi druženja na mestu gde se okupljaju letači.

Pozdrav
 
Odgovor na temu

cozmo_im
Ivan Miladinovic
Direktor svemira i galaktickih
postrojenja
Zemun

cozmo_im
Član broj: 31495
Poruke: 5566
*.dynamic.sbb.co.yu.



+896 Profil

icon Re: Putnicki avion i trag iza....29.06.2007. u 07:28 - pre 204 meseci
Citat:
StORM48: To je Class A airspace (18000+ ft), a postoji ih još 5 (B-G). Podela na low i high je nešto sasvim drugo. Kad kažem "nekontrolisan vazdušni prostor", mislim na prostor gde civilni saobraćaj NE POSTOJI, pa se gotovo smatra "rezervisanim" za male biznis džetove.


Ode ti u USA. U Evropi i ostatku sveta je malo drugacije. USA koristi modifikovanu ICAO klasifikaciju vazdusnog prostora u odnosu na ICAO standard (a koji se primenjuje u Evropi). Osim toga i u Evropi postoje neke razlike u podeli klasa vazdusnog prostora (u Nemackoj ili V. Britaniji, drugacija je podela upper i lower sektora). Trebalo bi da se u narednih par godina usvoji jedinstveni vazdusni prostor u Eurocontrolu, sto ce olaksati stvari u vazdusnom saobracaju.

Class G airspace u USA jeste nekontrolisan do 1500 ft AGL, ali nije rezervisan samo za male biz dzetove, vec za sve koji se nadju tu.

ICAO podela glasi:

* Class A: All operations must be conducted under Instrument Flight Rules (IFR) or Special visual flight rules (SVFR) and are subject to ATC clearance. All flights are separated from each other by ATC.
* Class B: Operations may be conducted under IFR, SVFR, or Visual flight rules (VFR). All aircraft are subject to ATC clearance. All flights are separated from each other by ATC.
* Class C: Operations may be conducted under IFR, SVFR, or VFR. IFR aircraft are subject to ATC clearance. VFR aircraft require radio contact prior to entering airspace (Not to be confused with ATC clearance). Aircraft operating under IFR and SVFR are separated from each other and from flights operating under VFR. Flights operating under VFR are given traffic information in respect of other VFR flights.
* Class D: Operations may be conducted under IFR, SVFR, or VFR. IFR aircraft are subject to ATC clearance. VFR aircraft require radio contact prior to entering airspace (Not to be confused with ATC clearance). Aircraft operating under IFR and SVFR are separated from each other, and are given traffic information in respect of VFR flights. Flights operating under VFR are given traffic information in respect of other VFR flights.
* Class E: Operations may be conducted under IFR, SVFR, or VFR. Aircraft operating under IFR and SVFR are separated from each other, and are subject to ATC clearance. Flights under VFR are not subject to ATC clearance. As far as is practical, traffic information is given to all flights in respect of VFR flights.
* Class F: Operations may be conducted under IFR or VFR. ATC separation will be provided, so far as practical, to aircraft operating under IFR. Traffic Information may be given as far as is practical in respect of other flights.
* Class G: Operations may be conducted under IFR or VFR. ATC separation is not provided. Traffic Information may be given as far as is practical in respect of other flights.

U sustini, u kontroli leta postoje upper i lower sektori koji su kontrolisani (do i od odredjenog nivoa leta), bez obzira na klasifikaciju. Upper sector je od odredjenog nivoa leta (preko FL100, u USA preko FL180, u Britaniji preko FL195 u Nemackoj preko FL285 recimo) i lower sector ispod tih visina. Oba sektora su itekako kontrolisana. I kontrola leta je tako i organizovna...

 
Odgovor na temu

cozmo_im
Ivan Miladinovic
Direktor svemira i galaktickih
postrojenja
Zemun

cozmo_im
Član broj: 31495
Poruke: 5566
195.252.106.*



+896 Profil

icon Re: Putnicki avion i trag iza....29.06.2007. u 10:26 - pre 204 meseci
Citat:
StORM48: Rekorderi su u tom smislu, tzv. bussines mlaznjaci (Cessna Citation X) koja leti iznad nivoa zvaničnog, kontrolisanog saobraćaja (iznad 15 hiljada metara).


To je upper sector i itekako je kontrolisan. Concorde je leteo redovno na 60.000 fita (skoro 20.000m) i nije leteo izvan kontrolisanog saobracaja.
Dakle svaki let koji se odvija prema popunjenom i odobrenom planu letenja, prevozio on putnike ili robu ili leteo prazan, je strogo kontrolisan let.
Inace, bio bi haos... kontrolisani let i kad prolazi kroz G class airspace je kontrolisan, dok letelice koje lete tim "prostorom" su obicno sportske ili ultralake letelice koje lete VFR i imaju duznost da sami vrse separaciju saobracaja i budu na oprezu.

Samo G class je nekontrolisan, ali u Evropi i USA postoji radio komunikacija sa obavestenjima koja se pustaju na odredjenim frekvencijama (recimo METAR izvestaji, kao i upozorenja u slucaju nuzde). Recimo: ukoliko se neki sportski avion nadje na putu avionu koji leti po planu leta, kontrola leta moze da pusti sledece obavestenje "To all traffic inbound/outbound XXXXX caution, traffic inboubnd/outbound XXXX, flight level taj i taj" ukoliko se odnosi visina na kontrolisani avion, ili "Be advised unindentified traffic na toliko i toliko". Moze i direktno da se obrati avionu koji leti po planu, a i ovo saopstenje je obavezno u takvim situacijama. Razlog zasto kontrola leta ne moze da odredi nista o tom avionu osim radarskog odraza je nepostojanje (ili nije ukljucen) transpondera (uredjaj koji svaki avion mora posedovati, ako leti po planu leta, svaki avion ima svoj kod koji govori kontroli leta na kojoj brzini i visini je doticni avion, sad su obavezni sa C i S modovima). Kod nas se nekontrolisani avion zvao "Mercedes"... xexe... (na radarskom ekranu je znak u obliku mercedesa za nekontrolisani avion).

Naravno, aerodromske terminalne zone su striktno kontrolisani saobracaj te tu ne vazi class G, iliti nekontrolisani saobracaj. Ne sme ga ni biti. Svi avioni koji su u aerodromskoj terminalnoj zoni moraju biti u kontaktu sa kontrolom letenja i leteti po uputstvima iste. Postoji i odredjena frekvencija na kojoj ATC izdaje upozorenje ukoliko neki avion zaluta (Unidentified aircraft, be advised you are in toj i toj zoni, i onda se izdaje uputstvo kako da on napusti tu zonu), a ukoliko se ovaj ne obazire ili ne slusa radio, kontrolisani saobracaj se udaljava od te letelice dok ne budu svi na sigurnom.

 
Odgovor na temu

StORM48

Član broj: 22809
Poruke: 7536



+401 Profil

icon Re: Putnicki avion i trag iza....29.06.2007. u 11:56 - pre 204 meseci
Uh, nema me par sati i diskusija totalno ode u off-topic.

@cosmo_im

Ma slažem se ja za "kontrolisanost" saobraćaja ("A" se i prostire do FL60), mada sam ja (pomalo nespretno možda) i napisao "nekontrolisan" pod znacima navoda, a ne da je to zaista nekontrolisana zona. Što se tiče nepostojanja saobraćaja, i to je napisano kako je napisano - od prestanka letenja Konkorda, ništa više ne saobraća tim visinama FL510+, osim borbenih aviona ponekad, i zvanično više niko ne šalje letelice na te visine u civilnom vazdušnom saobraćaju, koliko mi je poznato (mada je i Konkord bio samo izuzet iz onog pravila o maskama).

Kada kažem "nema saobraćaja", ne mislim da ga bukvalno nema, već da se biz-jetovima leti do max. FL470, a izuzetno im je dozvoljeno i iznad. Naravno, da to ima svoje prateće poteškoće (problem dekompresije i kasnog napuštanja u slučaju emergency-ja), ali LJ60 i CX imaju sertifikate za ove visine, zvanično potvrđene od FAA - ne znam da li su i u EU (?)

Iz tog razloga sam rekao da "civilni saobraćaj GOTOVO da ne postoji" - jer fakat, airlineri zaista ne lete (više) na tim visinama.

Nego što se tiče maski za disanje, to postaje obavezna oprema za jednog od pilota na kom nivou? Nalazio sam razne podatke, u zavisnosti od izvora (što živog, što pisanog) i razni ljudi su izrekli razne podatke? FL510 ili manje?

Pozdrav
 
Odgovor na temu

cozmo_im
Ivan Miladinovic
Direktor svemira i galaktickih
postrojenja
Zemun

cozmo_im
Član broj: 31495
Poruke: 5566
195.252.106.*



+896 Profil

icon Re: Putnicki avion i trag iza....29.06.2007. u 12:31 - pre 204 meseci
Pa sve se svodi na visinu na kojoj lete avioni, exexe, a tu se pojavljuju contrailovi te nismo u offtopicu:)

Svaki avion koji leti na vecim visinama i koji je presurizovan mora da ima maske za pilote, nezavisne naravno od kiseonickog sistema na avionu. Maske se stavljaju kada kabina koja je presurizovana predje 8000 fita (mislim na kabinu ne na avion, kabina je presurizovana kao da si na 8000 a ne na 30-35.000 fita).

Znaci, nema veze na kojoj visini leti avion, vec na koju visinu je presurizovana kabina (a to je 8000 fita max). Sve iznad toga, moraju da nose maske, obavezno. Postoji indikator u kokpitu. Ako je sistem za presurizaciju neispravan, moze da dodje do katastrofe, kao u slucaju kiparskog Heliosa gde je kabina lagano krenula da "dize" visinu i na kraju su svi ostali bez kiseonika, ni ne primetivsi nista (malo i greska pilota koji nisu adekvatno reagovali na kvar), jednostavno su zaspali i smrzli se....

Inace, bizz jetovima je dozvoljeno da lete tim visinama na sopstvenu odgovornost, bilo je par slucajeva hipoksije, padanja u stall i otkaza motora zbog gubitka potiska (povecanje napadnog ugla uz gubitak brzine na velikim visinama gde je redak vazduh, kod subsonicnih aviona, tzv. coffin corner). Piloti uglavnom ne prepoznaju takvo stanje jer ne lete uopste na tim visinama i dolazi do nesreca. Posle je kasno, vrlo je tesko izvuci avion iz mrtvackog ugla, pogotovo ako pilot to nije doziveo. Simulator zaboravite.

Inace, po contrailovima mozete ustanoviti na kojoj visini avioni lete, naravno, uvek je to preko 10.000m, xexe... Drugacije je jako tesko, vizuelno, odrediti brzinu i visinu aviona odokativno, eventualno tip aviona.

Kod nas postoji lower i upper sector, izmedju middle sector i svi su striktno kontrolisani, kao i aerodromske terminalne zone a prati se i "unindentified traffic" koji se vidi na radaru.

Upper je bio preko FL260, kod nas je bilo pet vazdusnih puteva na upper levelu (ne znam kako je danas, davno sam bio na kontroli leta) - UB5, UB9, UR22, UB1, UA40.

Postoji i tzv. transition altitude kada se visinomeri podesvaju na standardni barometricki pritisak, prolazi se kroz tranistion level na zadati flight level, odnosno lower sector, zatim se predaje kroz middle sectoru, na upper sector.

 
Odgovor na temu

elitemadzone.org :: MadZone :: Putnicki avion i trag iza....

Strane: 1 2

[ Pregleda: 12581 | Odgovora: 25 ] > FB > Twit

Postavi temu Odgovori

Navigacija
Lista poslednjih: 16, 32, 64, 128 poruka.