Nije docek "na noz", bar ne u onom smislu kao sto taj izraz znaci.
Meni licno je malo muka od "promocija nauke" i marketinskih pisanija, sa svodjenjem tehnickih dostignuca na nekakve "svima razumljive" rang liste.
Nemacka tehnika je bila vrhunska(dok "ekonomika" nije zavladala planetom, na celu sa fiktivnim profitom), istorija je nezamisliva recimo bez DIN standarda, bez metodike rada i pristupa tehnickim problemima, koji su znacajniji i od samih resenja.
Nemacka industrija je resila gotovo sve tehnicke probleme, ali je najveca muka sto su se upetljali politicari i bankari, u odluke o primeni. I pre rata, narocito za vreme rata, a u dobroj meri i do danas.
Elem, nesporni su kvaliteti, ali se ne mogu prezentovati sa "rang llistama". Prvi drugi treci. Glupo je i besmisleno. Ali tako neka decica (na prezentacijama) "lakse" prihvate znacaj.
Konkretno DB605 je jedan od najsnaznijih motora WW2(razumljivije nego DSR), s a nekih 2000PS i nesto manje KS. A to cak nije ni spomenuto...
Ali tehnicka resenja primenjena nisu ni prva ni spektakularna. Jednostavno su bila "na stolu" i koristila se prema potrebi, nameni, uz odredjene uslove, kako eksploatacije, tako i uklapanja u postojece vojne resurse, potrebe jedinica. Od strane svih znacajnih ucesnika u ratu, koji su inace odredjivali tok rata..
Sva ta resenja su koristili svi inzenjeri, u potrebnim merama, uz poprilicne limite koje klipni motori pruzaju, a sto su znali i jedni i drugi i treci...
Problem visine, brzine, operativnosti aviona, diktirao je i motore.
Izdvajati nekoga posebno, pogotovo sto je takticki-operativno prevazidjen(iako vrhunski uradjen), prosto nije korektno. Davati neke populisticko novinarske etikete je stvar onoga ko to radi, ali meni to nije od znacaja. Licno mislim da je stetnije. Stetnije je pogresno tretirati tehniku, nego se uopste ne baviti tehnikom.
Da ponovim, da ne bude nejasno. Nemacki dorpinos tehnici je civilizacijski, ogroman i nemerljiv(ima toga sto jos nije otkriveno, ali se naslucuje da je postojalo). Izdvajati jedan detalj je nepravda i prema njima..

Izdvajati ga na populisticki nacin dodeljivanjem "trkackih" mesta je jos gore.
TA vrsta "noza" je u pitanju..
Poz
P.S.
Nije bitno ko je "prvi"(narocito ako nije prvi) i ko je izumitelj(a posebno ako je kopirao neke ideje). Bitan je pristup tehnickom resenju i razvoj. Jedno tehnicko resenje ima svojih kvaliteta, ali ni drugo nije beznacajno na svoj nacin. Jesu bitna braca Rajt, ali Erbas nema puno veze sa njima.
Ali, ono sto je znacajno je nacin razmisljanja i pristup problemima, a ne promocija JEDNOG proizvoda i to kroz titulisanje ili nekakvo rangiranje..potpuno nekorektno primenjeno...