SunnyBoy Confoederatio Helvetica
Član broj: 298150 Poruke: 453 194.209.14.*
|
Racuna se da svaki proizvodni pogon iza sebe generise jos 3-4 puta vise radnih mesta. To znaci da pogon sa 100 ljudi otvara jos 300 do 400 radnih mesta, direkntno ili indirektno.
Sa jedne strane, tu su oni koji su direktno vezani, kako oni koji snabdevaju taj pogon energijom, rade na prosirenjima ili odrzavanju pogona, dobavljaci i slicno. Sa druge strane, to su ljudi koji zive od plata radnika u tom pogonu, kao taksisti, automehanicari, frizeri, pekari, poljoprivrednici, ugostitelji trgovci, pa i oni koji dobijaju plate iz doprinosa koje ovi prvi placaju - policija, zdravstvo, skolstvo, drzavna uprava,...
Za investicije tipa izgradnja puteva je prica nesto drugacija. U prvom momentu se generise gomila poslova na izgradnji i proizvodnji gradjevinskog materijala. Kad je put gotov, to sve potpuno zamire. Ostaje odrzavanje puta, koje bas i nije radno intenzivno, bar kod nas, sve do rekonstrukcije ili obnove. Medjutim takva infrastruktura omogucava rad onih prvih, pa na neki nacin opet enerise radna mesta.
Meni je, kao Banacaninu trenutno zanimljivo desavanje oko Linglong fabrike pneumatika. Neki ljudi su skepticni da ce uopste nesto od toga i biti, drugi strahuju od ekoloskog uticaja ovakve fabrike, dok neki zaista veruju da ce to biti veliki pomak za region srednjeg Banata. Ono sto se moze videti iz novinskih clanaka je da je prica mnogo sira of same izgradnje jedne fabrike. Prvo, potpisan je ugovor sa jednim dobavljacem cink oksida da izgradi fabriku u Zrenjaninu. Suska se da je ipak promenjena lokacija da bude u Beceju, a ni zvanicnici je vise ne pominju. Pominje se da se vode pregovori sa jos tri kineske firme dobavljaca da izgrade pogone, bez konkretnijih informacija.
U holu Zupanijske Palate (zgrade opstine) su postavljeni paneli sa izmenama planova grada, ocigledno vezanim za ovu investiciju. Prvo se vidi par parcela koje se pripremaju, drugacijih po velicini i polozaju od onih koje su bile prezentovane za izgradnju Linglong fabrike. Moguce je da je u pitanju priprema parcela za njihove dobavljace. Meni je zapalo za oko, ako se ne varam, da jedna velika parcela ide preko polovine piste aerodroma Ecka. Kinezi su pre nekoliko godina izrazili zainteresovanost da ovde izgrade kargo centar, ali ovo bi znacilo ili zatvaranje aerodroma, ili njegovu dislokaciju. Sledece sto se moze videti u holu su planovi za nove stambene blokove. Jedan blok bi bio na potezu od pruge do Avale, u gradu vec smatraju da je to lokacija za Linglongove stanove - oko 200 ili 350. Jos jedna lokacija je planirana na Bagljasu.
Nedavno je otvoreno gradiliste za produzetak obilaznice oko grada (4km i jedan most preko Begeja). Radnici i masine su nestali cim se Zorana malo odmakla od grada. I ovo se moze tumaciti kao investicija vezana za Linglong fabriku. Trenutna infrastruktura u gradu nije u stanju da podnese buduci nivo teretnog saobracaja. Preostaje da se posle toga uradi jos 4km i nadvoznjak, da bi se zavrsio poluprsten i svi izlazi iz grada spojili (osim puta ka Lukinom Selu/Belom Blatu).
Sledece je izgradnja brzih puteva do Novog Sada i Beograda. To je takodje bio uslov za izgradnju ove fabrike. Licno smatram da je projektni zadatak zaista bezveze - na putu planiranom za 100km/h se planiraju kruzni tokovi na svakih 3-4 km. Naknadno je objavljeno da ce put prema BG, do tehnoloskog parka kod Pupinovog mosta, ipak biti autoput, te da ce ga verovatno graditi kineski Shangdong.
Ocigledno je da ovde jedan veliki projekat vuce druge za sobom. Uskoro cemo videti sta zaista krece, a sta su samo neispunjeni snovi ili obmane.
Sledeca stvar koja ce biti "problem" u gradu je naci radnu snagu. Deo ce svakako morati da dodje sa strane. Iz grada se intenzivno iseljava stanovnistvo. Da li ce ovo zaustaviti iseljavanje, ne znam. Medjutim, grad nema dovoljno kvalifikovanih radnika za ovakve poslove. Privreda je davno ugasena, a trenutni pogoni su uglavnom motanje kablova i proizvodnja tekstila, dakle na tehnoloski mnogo nizem nivou. Novi radnici ce morati da budu dovedeni iz drugih delova zemlje, uvezeni ili iskolovani. Ni jedna od tih mogucnosti nije jednostavna ni laka.
|