@ Kelja
Citat:
Kao da se ovde neko od onih koji brane kapitalizam protivi besplatnom zdravstvu, i (delimicno) skolstvu i jakoj socijalnoj politici drzave?
Evo, odacu jednu tajnu, nemam nista protiv toga.
Ono sto se pokazalo kao neodrziv koncept je:
- drustvena/(ili vecinski) drzavna svojina nad sredstvima za proizvodnju
- dogovorna ekonomija
Odnosno ne moze se funkcionisati efikasno bez:
- privatne svojine
- slobodnog trzista
Uh, uh, uh
Pa ako se ne protiviš soc. politici, besplatnom zdravstvu, školstvu, što se protiviš onima koji to zagovaraju. Jel bi više voleo da nije bespaltno?
Kakve veze ima vlasništvo nad sredstvima za proizvodnju, sa održivošću koncepta. Pa npr. svi vodovodi po evropi su u rukama države, ili to ponovo postaju.
Sada je npr. Telekom privatizovan i ti i ja smo ponosni vlasnici (ako ne zaboravim da upišem akcije), te firme. Šta se menja? Telekom je već sada neodrživo uspešan, pa ako, promenom tipa svojine, postane održivo neuspešan, provizija pri prodaji istog će biti masnija...
Zamisli da se zaposlenima u društvenoj firmi, dakle ortodoksnim samoupravljačima, podele akcije iste te firme. Šta bi to promenilo osim pukog vlasništva, jer firma bi postala privatno, akcionarsko društvo? To je najveća podvala, koja se plasira. Pazi, ja se slažem da je drugačija situacija kada ti kupiš stvarno, tj. izvadiš novac i platiš akcije firme, od one kada iste dobiješ besplatno. Postoji razlika, nisam lud da mislim drugačije.
Ali nikome nije stalo do takvog modela, jer da jeste išli bi kao zemlja u drugačiju privatizaciju, pa bi se do sada formiralo tržište vrednosnih papira.
Dogovorna ekonomija sasvim lepo radi u kapitalizmu i nije tekovina socijalizma. Primer: VIP, MTS, Telenor, cene, zaokruživanje na minut itd..
Jel stvarno misliš da je MTS npr. neefikasna firma, zato što nije privatna, a da je PP"Magla" vrh od firme jer je privatna.
S druge strane Železnice su neefikasna firma a državni su, dok je "Perin Autobus" efikasna radnja iako je privatna. To samo znači efikasnost i profitabilnost ne zavise isključivo od tipa vlasništva nad preduzećem.
Slobodno tržište? Pa to već postoji, svaki doo sa 500€ osnivačkog kapitala dobija dozvolu za npr. gradnju aerodroma, kao i ovi što uvoze naftu, a od imovine i kapitala imaju zakupljenu vilu na Dedinju, PC računar i ortaka u ministarstvu. Sve frca od slobode!