Citat:
Snila baba sto joj milo bilo
Otprilke tako nekako. Mada mi i dalje nije jasno zašto je babi milo da umesto na drumu spaljuje raspale guzizze od dinosaurusa po termoelektranama :P.
@Wi-fi
Mrtav sam ozbiljan. Naravno, mislim na gradove, odnosno šire centre gradova.
I objasniću ti na primeru 2 grada koja dobro poznajem.
Prvo Beograd, pošto imam utisak da si ti tamo.
Je l misliš da si ti brz po Beogradu, makar i autom ? Ajd probaj nekad da izmeriš neko vreme i razdaljinu pa mi javi.
Dalje, probaj da zamisliš isto to, ali kuturno i po zakonu, dakle da parkiraš tamo gde to zakon dozvoljava pa odatle da prošetaš, i da tako rade i svi oko tebe. I da recimo staneš pred svaku zebru i da sačekaš da prvo prođu ljudi.
S druge strane, probaj da zamisliš Beograd sa 20ak puta manje automobila nego sad. To prvo znači otprilike 50ak puta manje semafora i skoro-pa-nikakva zaustavljanja na raskrsnicama za autobuse, bicikle i pešake. Ubrzanje kretanja autobusa između ostalog ima isti efekat kao da si ubacio u igru još srazmerno više autobusa, tako da oni sad mogu da povezu više ljudi (čitaj – sve dosadašnje samomotorizovane), i da pride ostane manja gužva u njima, a bez da GSP išta ulaže. GSP mreža već sad gusto pokriva veći deo grada, a ne bi bio problem poboljšati je još dosta, naročito kad proširiš ulice uklanjanjem kojekakvih što zvaničnih što divljih parkinga. Takav javni prevoz bi bio u toku dana po brzini (računaj slobodno od vrata do vrata) dosta bliži sadašnjoj brzini kretanja automobilom (u toku dana) nego sadašnjoj brzini kretanja javnim prevozom. I bio bi verovatno i brži od automobila ako bih ti uveo ograničenje da treba da poštuješ zakone.
To bi za ljude koji i sad putuju javnim prevozom značilo izuzetno ubrzanje, a pride bi mogli i da dišu po gradu, da ne cvikaju hoće li im neko otkinuti nogu na zebri ili ih zapišati bljuzgom, da ne stoje pred zebrom čekajući da se konzervirani mamlaz koji se tu nacrtao uključi u ulicu sa prvenstvom prolaza, i da hodaju pravolinijski svakim trotoarom (računaj i tu ubrzanje). I da puste decu da idu sama u školu, a i kojekuda. A takvih je verovatno preko 70 %.
Ostalih frtalj bi verovatno nešto usporili, ali to usporenje bi ukupno bilo osetno manje od ubrzanja koje sam upravo pomenuo.
Specijalni slučajevi (bebe, invalidi, preseljaji, ovi, oni) bi se lako uklopili u tih 1/20 sa početka pasusa u kojekakvim vozilima sa posebnom dozvolom (obično profesionalnim) koja bi imala pristup određenim ulicama. Eh, da, te iste bebe i invalidi bi imali funkcionalne (odtrpane) trotoare da se kreću u svojim kolicima.
Citat:
ali kad se po komforu, brzini itd. izjednaci sa automobilima
Btw, zašto misliš da je meni i ekipi iz 47ice komforno da milimo niz Bulevar JNA dok ti i još par desetina sličnih ispred nas pokušavate da se ugurate na Autokomandu ?
Drugi primer – Šabac. Po širem centru Šapca (cca 1.5km u prečniku otprilike), ja sam na svom starom trkaču tu negde po brzini sa motorizovanima. Oni mene pretiču na pravom putu, ja njih na raskrsnicama. Ok, ja jašem oštro i brzo, prosečan biciklista (a ima ih po Šapcu, i to u raznim generacijama) je sporij, ali ne nešto strašno mnogo. E sad zamisli da ukinu semafore* i jednosmerne ulice (a ima ih dosta, znaš, fali ljudima parking prostora), i da otvore ulice da ljudi komotno prolaze. Ja bih sigurno bio brži nego oni sad. I ne samo ja. I ne samo leti, nisam ni blizu jedini koji ovde jaše i po minusu.
Optimum brzine i komfora (a komfor je i da dišeš ko čovek, a ne samo da zavališ guzizzu u meko) bi bio negde između pravog carfree-cityja i situacije koju mi imamo (ja bi u Šapcu bio zadovoljan da svaka druga ulica ne smrdi i da ima stvarno funkcionalan trotoar), a šta je adekvatno, odnosno šta je lepše za život, to je već subjektivno pitanje.
Meni sigurno nije udobno da sedim zavaljen, smrdim i čekam treće zeleno da prođem.
*Za neupućene, semafori postoje samo zbog četvorotočkaša. Ja biciklom neuporedivo brže presečem ulicu sa prvenstvom prolaza nego četvorotočkaši (i nego ja kad sam na četiri točka, da budem precizan), jer mi je vozilo znatno kompaktnije. Na mojoj omiljenoj raskrsnici obično prozujim pored 3-4 njih koji stoje i čekaju (i blokiraju zebru), a da me i ne osete ni oni, ni oni popreko.
it works on my machine