cozmo_im Ivan Miladinovic Direktor svemira i galaktickih postrojenja Zemun
 Član broj: 31495 Poruke: 5566 *.adriamedia.co.yu.
|
Ah, da, vidim da neki misle da grom moze da obori avion. Prvo, ne moze da udari direktno u rezervoar, i da udari - nista se nece desiti. Evo ja sam bio u kokpitu B727-200, prolazak kroz kumulonimbuse, oluju, 3-4 udara groma maltene zaredom i nista. Nije cak nista ni otkazalo.
Elem, avion ima odlicno resene staticke portove koji izbacuju visak elektriciteta, kao sto je udar groma. Radome, odnosno konusni deo nosa aviona je od kompozita kod A330 i ne moze da osteti WX radar. OK, moze da se desi da nesto otkaze od avionike ili elektronike ali grom jako tesko moze da srusi avion, pogotovo A330.
Prvo treba utvrditi da li se avion iznenada raspao u vazduhu ili ne. A onda razloge.
Setite se Swissairovog MD-11 koji je pao blizu Kanadskog grada Halifaxa u Atlantski okean - zbog pozara, koji maltene nije direktno ugrozio putnike ali recimo jeste komandne i navigacione sisteme aviona i samu posadu. Razlog je bio pregrevanje elektro sistema za zabavu (IFE uredjaja u sedistima putnika)!!! Komandni deo se nalazi u kokpitu, tu je izbio pozar, koji se kasnije prosirio, ugrozio komande, i vitalne elektrosklopove, dok uopste, do samog kraja, nije bilo tolike vatre ili dima da zivotno ugrozi putnike. Pozar je maltene bio u kokpitu i posada se borila sa time i verovatno je avionika crkla ili je vatra nadjacala posadu i avion se srusio u okean. Napominjem da su odmah osteceni komunikacioni uredjaji u pozaru kao i to da je pozar prekinuo napajanje CVR-a (crne kutije) te se zadnjih 10-15 minuta nista nije znalo o avionu.
Sad, da li grom moze da izazove nesto slicno, hm, mozda ako je doslo do preopterecenja neke instalacije koja bi izazvala pozar.
Pozar je 100% katastrofican iznad Okeana. Znaci nema pomoci.
Da li je grom mogao da izazove strukturalno ostecenje - jako tesko, gotovo nikako.
Takodje, gubitak komandi se dovodi u pitanje usled recimo udara groma. To je onako, mislim skoro pa nemoguce.
Da bi A330 dosao u polozaj van letne envelope potrebno je da avionika bude riknuta skroz, odnosno da svi redundancy sistemi u avioni uopste ne rade. Elem, A330, kao i svaki Airbus, ima tzv. ALPHA FLOOR PROTECTION mod koji NE DOZVOLJAVA da se avion nadje u nepravilnom polozaju.
Sta god vi radili. Pilot moze cak da ukljuci sidestick priority kada je potpuna manuelna kontrola nad avionom i da pokusa da proba da prevrne avion, da mu bank angle bude veci od dozvoljenog ili da ga pusti u kovit - ali nece moci, ALPHA FLOOR protection i tad preuzima kontrolu i sam dovodi avion u ispravan polozaj.
ALPHA FLOOR ne moze da radi na maloj visini, pri sletanju, ili kad je avionika i kada su kompjuteri (i redundancy oprema) crknuti skroz. To se dosad nije desilo, ali za sve postoji prvi put. Takodje, ALPHA FLOOR se iskljucuje kada je ukljucen TOGA switch (Takeoff Go Around modul), ali cim avion postigne odredjenu brzinu i ugao u tom modu, opet se aktivira (pri sletanju i poletanju).
Dakle, pilot svesno ne moze da srusi avion pogresnim potezima.
Na toj visini su, kao sto rekoh, fatalni tako da posada nema sanse da se javi:
- Pozar
- Eksplozivna dekompresija zbog strukturalne greske, bombe, ko zna cega.
- Strukturalni raspad aviona ili nekog bitnog elementa usled preopterecenja konstrukcije ili bilo cega drugog sto to uzrokuje
- Otkaz svih mogucih sistema za upravljanje, navigaciju, komunikaciju, otkaz svih instrumenata, totalni blackout (ovo mi zvuci bas nemoguce)
Postoji jos jedan aspekt - otkaz sistema za presurizaciju i lagana, neprimetna dekompresija kabine = kao u slucaju Helios Boeinga 737 koji se upravo zbog toga srusio kod Atine. Avion je vrlo lagano depresurizovan zbog kvara sistema za presurizaciju, a posada nije bila iskusna da fizickim osecajima to primeti, vec su jednostavni svi lagano zbog gubitka kiseonika pali u nesvest, zatim u komu, zatim su se svi smrzli, a avion je kruzio dok je bio na autopilotu i dok je imao goriva!
Od tad su te procedure promenjene, ali svasta je moguce.
Prvo treba videti da li se avion raspao u vaduhu ili pri udaru u vodu, to je najbitnije.
Kakav god scenario, na tom mestu, toj visini i u datim uslovima nije mogao ni fiktivni supermen da im pomogne, na zalost.
Smrt je bila brza i nasilna, to je uzasno...
|