OK...Odavno smo skrenuli sa osnovne teme, a posto je i bilo ove teme samo se ponavljamo - valjda je sve receno. Samo da do...dam "slag na tortu"...normalno je da su sinteticka ulja bolja od mineralnih. Imaju vrhunska svojstva u pogledu mnogih karakteristika kao sto su otpornost na oksidaciju pri visokim temperaturama, razredjivanje i lakse tecenje pri niskim temperaturama, kao i manje habanje motora, jer predstavljaju mesavinu odredjenih molekula dok su mineralna ulja dobijena destilacijom razlicitih jedinjenja hidrokarbonata. Zbog toga, sinteticka ulja mogu da budu proizvedena tako da odgovaraju stvarnim potrebama, dok se mineralnim moraju dodavati aditivi.
Nasao sam podatak, da sinteticka ulja mogu imati "tecljivost" i na -40C, pri kojima se mineralna ulja pretvaraju u skoro cvrst zelatin, takodje, vrse podmazivanje i na 250C, pri kojima mineralci oksidisu stvarajuci talog od smola i organskih kiselina.
Ali... ni jedno ulje ni aditiv ne stite motor potpuno od habanja, mada sintetika u znatnoj meri produzava radni vek motora (mada mislim da jos nije tacno utvrdjeno koliko).
Koliko mogu da se produze intervali izmedju zamene ullja? Zavisi kako se vozi! U jednoj tehnickoj njizi pise...neki proizvodjaci sentetickih ulja u SAD tvrde da promena moze da se izvrski i nakon 38000km pod uslovom da se filter menja na 10000km, i da se automobil koristi u drumskoj voznji. Kratke voznje (gradske) sa dosta zustavljanja, dovode do velikog zagadjivanja kartera vlagom tako da i sinteticko ulje mora cesce da se menja. Ako se neko pita otkud vlaga??? da zna da na svaki litar sagorelog benzina se stvara litar vode koja se eliminise sistemom za cirkulaciju uljnih isparenja.
Najveci problem je cena, jer je sinteticko ulje mnogo skuplje od mineralnog. Zatim prelazak sa mineralnog na sintetiku je komplikovano, jer zahteva ispiranje motora. Cak i mesanje razlicitih mineralnih ulja pri zameni ili dolivanja nije preporucljivo bez ispiranja jer mnogi aditivi nisu kompatibilni pa se prave talozi i emulzije u motoru koje ga mogu ostetiti. To je poseban rizik kod nas.
Ko od starta koristi sintetiku treba tako i da nastavi bez obzira na cenu, ali za prosecnog Srpskog vozaca prelazak sa mineralca na sintetiku nije preporucljiva narocito ako motor sagoreva ili ima curenje ulja na dihtunzima i semerinzima (sto je najveci broj slucajeva).
IIIII....mislim da je dosta o ovome!