Delovalo je logicno, i jeftino(na kakva smo resenja bili navikli od Eu proizvodjaca, narocito VAG, nevezano za visoke cene proizvoda) da ce zaista turbo motori potisnuti znacajno nonturbo motore velike zapremine, narocito mali turbo motori, prateci i birokratske propise i planove eu administracije.
I to je bio opsti zakljucak, sa postojecim tehnikama(ne tehnologijama, posto se tehnologije ekstremno tesko inkorporiraju u auto industriju), kojima se baratalo u to vreme...vreme recimo kada se pojavio mali multijet 1.3, pa jos dizel. Na tragicnu zalost proizvodjaca 1.9 i 2.0 tdi, dci...
Tada je bila skromna manipulacija ventilima, radilo se u par pozicija ili nekoliko kontrolnih tacaka. Uglavnom, bolo je ogranicenja u okviru samog ugla rotiranja i dozvoljenog vremena drzanja otvorenosti ventila.
I sa te strane je Milanovic potpuno u pravu, bio je vec aktuelan VVTi sistem(a da nismo imali dovoljno informacija, sem novinarskih baljezganja da je nedoradjen, vise priblizan klasicnim zaokretanjima uglova i pomeranja vremena otvaranja ventila, u nesto sirem, ali i dalje ogranicenom opsegu), i zakljucak da ce turbici zaista izgurati nonturbo litrase, u sred krize, sa ovim parametrima, gotovo je bio jedinstven zakljucak.
U medjuvremenu su doradjeni sistemi manipulacije ventilima, "dizeli" se vise(odavno) ne prave(mada svi kolokvijalno spominju dizel, sem nekih nadobudnih novinara "vizionara", koji spominju "teskouljase"), sada svi rade Sabate ciklus, OTO je jos malo prisutan, ali Atkinson ga potiskuje, povecana je efiikasnost, poboljsani su rezimi sagorevanja, ostvareni su potpuno novi sistemi(naravno zasnovani na starim) manipulacije ventilima...
Dok smo mi "donosili zakljucke", inzenjeri iz Fiata i Firda su radili na "multiair sistemu"...ko je to mogao da zna, i ko bi im pokvario zadovoljstvo sto su se smejali nasim "zakljuccima"

A ni drugi nisu spavali...
Sadasnje koncepcije atmosfraca, ovih "prezivelih" su na kompleksnij manipulaciji ventilima, na ubrizgavanju i na visokim kompresijama(naravno, sada bas svi rade ostri termalni menadzment)..i tu su, prisutni, povoljni sa cenom izrade, sa tezinom, sa efikasnoscu(podrazumeva i snagu i malu potrosnju i upotrebljivost), sa nesto manje delova...da se ponude trzistu..
Ionako im je vazna samo tezina motora i vozne osobine, upotrebljivost vozila za odredjen soj kupaca...
A mali turbici su zaglibili u svojim relativno malim snagama, 30-ak% su napravili "ustedu" u zapremini(tipa 1.2 ili 0.9 zamenjuju 1.5, 1.6), i svojim voznim osobinama su se oslonili na sopstveni OM, manje na menjac, da bi sa malim obrtajima imali dobru agilnost, na malim brojevima obrtaja...