Citat:
whitie2004:
Ako mislis da se time profesionalno bavis - trebace ti bar 3 uredjaja reda 350 do 400+ KW -> zaokruzimo na 1 MW! Nije mnogo, pa Djerdap, kad ima dovoljno vode i nije neki remont, daje ~ 1000 MW.
Evo sad nisam bio lenj pa sam citao par minuta po internetu. Standardni Tesla Supercharger ima snagu 150kW, koju kad se 2 automobila istovremeno prikljuce podeli izmedju njih (jedan stane sa jedne, drugi sa druge strane). Ukoliko je samo 1 Tesla automobil na punjacu, on povlaci 100-150 kW, zavisno od modela. Takvi punjaci su u vlasnistvu kompanije tesla. Punjaci za Taxi stanice i slicne potrebe koji nisu u vlasnistvu kompanije Tesla imaju maksimalnu snagu 60kW. Ostali ne-Tesla automobili taman i mogu da povuku otprilike maksimalno do toliko. Prototip automobila koji povlaci 400kW jos nije napravljen, a kamo li serijska proizvodnja. Neki punjaci imaju power bank. Tesla navodi da njihova jedna stanica za punjenje kosta 100.000$ za 2 automobila, za vise automobila cena po automobilu naravno pada. Pretpostavljam da je to kompletna cena investicije. Powerbank skladisne moci 200kWh po licnoj proceni moze da kosta reda velicine 10k evra, po svemu sudeci to je vise nego dovoljno, veci ne treba. Pretpostavka zasnovana na cinjenici da powerbank za mobilni od 200Wh kosta 20 evra, a cena stacionarnog po kWh je niza od prenosnih verzija jer ni tezina ni zapremina nisu ogranicavajuci faktori, a i kolicina baterija je 1000x veca, sto utice na nabavnu cenu. Statistika je pokazala da elektricni automobili samo 10% energije uzimaju na javnim punionicama, a 90% kod kuce, nocu, kad je cena zanemarljivo mala. Punjaci naplacuju 1$ po minutu ako kompletno napunjen auto stoji na punjacu, sto resava problem bahatih vozaca koji bi otisli negde i zauzimali mesto na punjacu satima. Znaci, to se bocne 15-20 minuta i teraj dalje, miran si ~100km.
Ali, da bu punionica bila isplativa, potrebno je da je ima makar 10% iskoriscenost kapaciteta, tj.da manje od 90% vremena zvrji prazna. Tu dolazimo do nove verzije cuvenog pitanja ko je stariji koka ili jaje, a koje glasi - da li ne gradimo punionice jer nemamo dovoljno elektroautomobila, ili ne kupujemo elektroautomobile zato sto nema dovoljno punionica.
Ako poglecamo statisticke podatke koje smo ovde pominjalk po kojima prosecan automobil prelazi samo 1000km mesecno, znaci da sa javnih punjaca uzme struje za samo 100km mesecno, sto je 15-20kW i 15-20 minuta mesecno na punjacu, kao i da je svetski prosek 30 automobila po jednom punjacu, matematika kaze da je prosecan javni punjac zauzet 30x0,3=9h mesecno, tj. 1% od mogucih 720h neko koristi punjac a 99% vremena niko, sto je totalno neisplativo.
Broj punjaca je za sada suludo veliki u odnosu na broj automobila. Primera radi, u Srbiji imamo 1 benzinsku pumpu na svakih 2000 vozila, pa se opet ocenjuje da je to nedovoljno, da treba vise vozila po jednoj pumpi. Realno je odrzivo imati 1 punjac na 300 vozila. A u Srbiji jos nemamo 300 registrovanih elektricnih automobila.
Ja mogu da zakljucim jedino - ljudima koji prelaze 1000km mesecno javni punjaci uopste nisu potrebni. Oni pune nocu kod kuce po bagatelnoj ceni. Javni punjaci trebaju ljudima koji voze preko 300km dnevno.
[Ovu poruku je menjao Darko Nedeljković dana 20.11.2019. u 09:50 GMT+1]