Volvo je uveo kodirane senzore i druge delove elektronike među prvima, još 90-ih (da li sredinom ili krajem 90-ih, nebitno), pa su bankrotirali.
Slično je radio Rover, čak i kad ih je preuzeo BMW, pa neko promeni glavu zajedno sa diznama da ih ne bi skidao, kad ono... kodirane, moraju original ili da se "hakuje" softverski. Isto bankrotirali.
Opel koristio Delphi elektroniku, crkavanja ECU-a (ajd' što crkne, nego ima vlasnika koji stave novi, opet crkne, a niko od elektroničara ne može da nađe šta nije u redu, čak ni u ovlašćenim servisima na Balkanu), problemi sa raznim senzorima... a kod svake naredne generacije samo dodaju senzore, a većina delova se napaja direktno iz ECU-a, tj. nema releja. Pa čoveku na Korsi D jedne dizne "nema" niti dobija signal od ECU-a... Isto bankrotirali (hteli da ih kupe kinezi, pa sprečeno, na kraju ih kupio Pežo za par milijardi).
I Fiat koristi Delphi elektroniku (osim možda za neke dizele), vidimo isto koliko je popularan...
Nemcima se, dodouše, pored toga što ipak imaju Boš, još uvek može da teraju šegu sa kupcima po pitanju propusta u elektronici i elektromehaničkim sklopovima (problemi sa EGR-om kod pojedinih modela, čuveni promašaj sa Siemens diznama, itd.), ali je i to pitanje vremena, ako tako budu radili sa električnim autima, ne piše im se dobro.
A što se tiče "pretplate" za pristup fabričkim serverima pri dijagnostici... to ima smisla, recimo znam slučaj da je čovek obišao sve autoelektričare, jer mu je akumulator navodno gubio struju. Na kraju otišao u ovlašćen servis, odmah rekli da znaju za problem i da je greška u softveru, instalirali novi softver u ECU i sve se "popravilo".
Međutim, zašto bi fabrika ovlašćenom servisu naplaćivala "pretplatu"? Zato što po evropskim zakonima ti "ovlašćeni" servisi nemaju pravo na monopol, pristup tom softveru bi fabrika morala da omogući svakom vlasniku auta ili servisu koji kupi originalnu dijagnostiku (ne mora ona koju imaju servisi, postoje originalne dimenzija kao punjač za laptop), a to već ima smisla da se naplati kako bi se destimulisali ljudi da kupuju dijagnostiku (npr. za Opel je pre nekoliko godina koštala tipa 950€) i sami nešto čačkaju po podešavanjima.
Takođe, za servis koji ima posla "pretplata" od nekoliko hiljada evra nije problem, ovde kod mene ima alternativni servis za VW grupaciju, mislim da ima 50x veći broj vozila godišnje na servisu nego ovlašćeni, i naravno da imaju fabričku dijagnostiku i plaćaju taj pristup VW serveru.
Sad što u svakom gradu ima jednocifren broj novih Volvo vozila (kupljenih u tekućoj godini) pa se servisima ne isplati da sve to plaćaju...
Blessed are those who can laugh at themselves, for they shall never cease to be amused.