To da li je Reno4 išao preko 120 km/h nema veze sa oksidacijom zbog nečistog azota, valjda?
Svejedno. Ja na osnovu gore navedene analize, mogu da zaključim da je azot nema baš nikakve koristi za normalne automobile koji se voze normalnim brzinama do 200km/h (kao moj recimo) i koji ne menjaju gume svakih nedelju dana zbog istrošenosti. Zašto da imam stabilan pritisak u gumama kada mi baš treba suprotno: kada vozim brzo, pritisak i treba da bude veći!
-----
Inače, nešto mi pade napamet: kažu "stručnjaci" sa Interneta da su molekuli azota veći od molekula kiseonika, pa zbog toga azot 4x sporije izlazi iz gume. Neki recimo kažu čak i ovo: "
Gume napumpane komprimovanim vazduhom izgube 0.1 bar ili više za manje od mesec dana. Azot, zahvaljujući molekulima koji su veći od molekula kiseonika, sporije ističe iz gume nego vazduh. Zato gume napumpane azotom izgube 0.1 bar za skoro pola godine.", što u prevodu znači da čak 6x više ističe običan vazduh nego čist azot? Odlično! To znači sledeće: Kada gumu napumpate vazduhom, vi u njoj već imate 78% azota. Ukoliko gumu godinu dana ne menjate i ne ispumpavate, već samo dopumpavate, procenat azota će skočiti na preko 96%!
Kako? Pa lepo: guma, po tvrdnjama onih koji uvaljuju azot, u mnogo većoj meri ispušta kiseonik od azota, tako da guma sa 100% azota ispusti 0.1 bar za 6 meseci. a guma sa 78% azota (običan vazduh) ispusti 0.1 bar za samo 1 mesec? To logičnim razmišljanjem dovodi do zaključka da u stvari iz gume za taj jedan mesec curi najviše taj famozni zli kiseonik (22%) koji se nalazi u njoj. Ako uzmemo da je normalan pristisak u gumi 2.2 bara, to znači da čist 100% azot curi za 6 meseci 0.1 bar / 2.2 bara = 4.55%, odnosno 0.76% na mesec dana (0.0167 bara). Znači,
koeficijent curenja azota je 0.76% na mesec dana. Vazduh (sa 78% azota i 22% kiseonika) iscuri za mesec dana 0.1 bar, ali tu je iscurelo 0.76% * 78% = 0.593% (0.013 bara) azota a ostatak (0.087 bara) je kiseonik. Znači da smo dobili
koeficijent curenja kiseonika 17.975% za mesec dana, jer 0.087 bara / (22% * 2.2 bara) = 0.087 bara / (0.22 * 2.2) = 0.17975.
To opet znači da se procentualna količina kiseonika u gumi sama od sebe smanjuje prostim dopunjavanjem gume običnim vazduhom, jer guma ispušta uglavnom kiseonik, a dopunjava se sa vazduhom u kome je uglavnom azot. Logično, zar ne?
-----
Evo sada i računice sa procentom azota u gumi, kako meseci prolaze:
Nakon prvog meseca, guma je od punog pritiska ispustila 78% * 0.76% = 0.5928% azota i 22% * 17.975% = 3.9545% kiseonika. Gumu dopunjavamo za tih 0.5928% + 3.9545% = 4.5473%, ali u toj dopuni je 78% azota tako da smo u stvari dodali 78% * 4.5473% = 3.5469% azota a ostatak 4.5473% - 3.5469% = 1% je kiseonik. Tako da sada guma (posle dopune na prvom mesecu) ima 78% - 0.5928% + 3.5469% =
80.9541% azota, i 22% - 3.9545% + 1% =
19.045% kiseonika.
Nakon drugog meseca, guma je od punog pritiska ispustila 80.9541% * 0.76% = 0.6153% azota i 19.045% * 17.975% = 3.4233% kisenonika. Gumu dopunjavamo za tih 0.6153% + 3.4233% = 4.0386%, ali je u toj dopuni 78% azota tako da smo u stvari dodali 78% * 4.0386% = 3.1501% azota a ostatak 4.0386 - 3.1501 = 0.8884% je kiseonik. Tako da sada guma (posle dopune u drugom mesecu) ima 80.9541% - 0.6153% + 3.1501 % =
83.4889% azota, i 19.045% - 3.4233% + 0.8884% =
16.5101% kiseonika.
A evo i cele tablice koju je ispisao kompjuterski program koji sam specijalno za ovu priliku i za vas napravio
.
Code:
Azot curi 0.0075757575757576 za mesec dana
Kiseonik curi 0.1797520661157 za mesec dana
Mesec 0 Azot = 78.00% Kiseonik = 22.00 % Dopunjeno 0.00 bara
Mesec 1 Azot = 80.95% Kiseonik = 19.05 % Dopunjeno 0.10 bara
Mesec 2 Azot = 83.49% Kiseonik = 16.51 % Dopunjeno 0.09 bara
Mesec 3 Azot = 85.67% Kiseonik = 14.33 % Dopunjeno 0.08 bara
Mesec 4 Azot = 87.53% Kiseonik = 12.47 % Dopunjeno 0.07 bara
Mesec 5 Azot = 89.13% Kiseonik = 10.87 % Dopunjeno 0.06 bara
Mesec 6 Azot = 90.51% Kiseonik = 9.49 % Dopunjeno 0.06 bara
Mesec 7 Azot = 91.69% Kiseonik = 8.31 % Dopunjeno 0.05 bara
Mesec 8 Azot = 92.70% Kiseonik = 7.30 % Dopunjeno 0.05 bara
Mesec 9 Azot = 93.57% Kiseonik = 6.43 % Dopunjeno 0.04 bara
Mesec 10 Azot = 94.32% Kiseonik = 5.68 % Dopunjeno 0.04 bara
Mesec 11 Azot = 94.96% Kiseonik = 5.04 % Dopunjeno 0.04 bara
Mesec 12 Azot = 95.50% Kiseonik = 4.50 % Dopunjeno 0.04 bara
Mesec 13 Azot = 95.98% Kiseonik = 4.02 % Dopunjeno 0.03 bara
Mesec 14 Azot = 96.38% Kiseonik = 3.62 % Dopunjeno 0.03 bara
Mesec 15 Azot = 96.73% Kiseonik = 3.27 % Dopunjeno 0.03 bara
Mesec 16 Azot = 97.02% Kiseonik = 2.98 % Dopunjeno 0.03 bara
Mesec 17 Azot = 97.28% Kiseonik = 2.72 % Dopunjeno 0.03 bara
Mesec 18 Azot = 97.50% Kiseonik = 2.50 % Dopunjeno 0.03 bara
Mesec 19 Azot = 97.69% Kiseonik = 2.31 % Dopunjeno 0.03 bara
Mesec 20 Azot = 97.85% Kiseonik = 2.15 % Dopunjeno 0.03 bara
Mesec 21 Azot = 97.99% Kiseonik = 2.01 % Dopunjeno 0.02 bara
Mesec 22 Azot = 98.11% Kiseonik = 1.89 % Dopunjeno 0.02 bara
Mesec 23 Azot = 98.21% Kiseonik = 1.79 % Dopunjeno 0.02 bara
Mesec 24 Azot = 98.30% Kiseonik = 1.70 % Dopunjeno 0.02 bara
Iz toga može da se
jasno zaključi sledeće:
1) Kada stavite novu gumu, i napumpate je običnim vazduhom, najveće ispuštanje gume ćete imati samo u prvim mesecima, a onda će polako da se smiri i stabilizuje na minimalnu vrednost.
2) Ukoliko preko 7-8 meseci samo dopunjavate gumu (niste krpili/menjali/ispumpavali), u njoj već imate istu količinu azota koju ćete dobiti i ako odete na pumpanje čistim azotom (koji nikada nije 100% čist), i pri tome bez potrebe date vulkanizeru 50-100 dinara po točku.
3) Ukoliko već imate azot u gumama, nije nikakav problem da gumu dopunjavate sasvim običnim vazduhom, jer kao što sam dokazao kiseonik ionako sam izlazi iz gume i ostaje vam opet vaš dragi azot.
[Ovu poruku je menjao pisac dana 30.08.2008. u 15:18 GMT+1]