Sa ove lokacije se moze preuzeti dosta dobar tekst-dokument-"bezbedno nebo-nacionalni ponos":
http://www.odbrana.mod.gov.yu/odbrana006/12-15.pdf Izmedju ostalog se moze procitati i kako su nasi susedi i zemlje sa kojima se manje-vise mozemo porediti resile taj problem.
"brojka od 20 lovackih ili bolje visenamenskih
borbenih aviona, u savremenim uslovima predstavlja i
gornju granicu za drzave nase velicine. 2 Tako su, na primer, ceski
strucnjaci izracunali da je za zastitu ceskog vazdusnog prostora
potrebno najmawe 14 lovackih/visenamenskih borbenih aviona.
(Czech Defence&Aviation Industry Review 2/2003, str. 16).
Izbor je pao na svedskog gripena a model nabavke bio je lizing.
Vrednost ugovora potpisanog sredinom 2004. godine bila je 645 miliona
evra. Ovaj ugovor o lizingu trajace do 30. septembra 2015."
"Prema istom izvoru, na slican korak odlucile su se i nase severne
komsije Madjari. U pitanju je takodje 14 gripena – 12 jednoseda
C verzije i dva dvoseda D verzije. Kao i u slucaju ceske, i ovde se radi
o nabavci aviona putem desetogodisnjeg lizinga. Prvi madjarski
primerci vec su proizvedeni i marta meseca 2006. godine isporuc
eni. Ovi avioni tada ce se pridruziti lovcima MiG-29 (13 operativnih
aviona) cija se eksploatacija planira do 2009. godine.
Druga zemlja iz naseg blizeg okruzenja, koja takodje ima ambiciozne
planove po pitanju lovacke, odnosno visenamenske borbene
avijacije, jeste Bugarska. Prema lokalnom “Dnevniku”, od 1.
avgusta 2005., Bugarska je zvanicno od Boinga zatrazila
ponudu za 16 aviona F/A-18 E/F Super Hornet. Ovo bi trebalo da
bude i najskuplji program modernizacije bugarske armije sa
okvirnom vrednoscu od milijardu dolara.Opredeljenje za F/A-18 E/F pomalo
je iznenadjujuce pogotovo sto najveci deo zemaqa Natoa od americkih borbenih aviona
upotrebljava jeftinije F-16.
Iako joj je sugerisano da se odrekne borbene avijacije,
Hrvatska je odlucna da je zadrzi. Pored remonta i delimicne modernizacije
postojecih lovaca tipa MiG-21 u toku je razmatranje
vise opcija nabavke.
Makedonija, Albanija i BiH jedine su drzave na Balkanu koje,
kako sada stvari stoje, nece obnavljati svoju borbenu avijaciju.
vazdusni prostor slovenije vec sad cuvaju italijanske F 16-ice za
oko 50 miliona evra, a vazdusni prostor makedonije verovatno ce
obezbedjivati bugarska avijacija.
"Rumunija- U saradnji sa izraelskom vazduhoplovnom industrijom radikalno
je modernizovano preko 100 aviona MiG- 21. Iako izvorno lovci, samo je
jedna cetvrtina modernizovanih MiG-ova zadrzala prvobitnu
ulogu, dok su ostali prevedeni u lovacko-bombardersku namenu.
Lovci su dobili savremene radare, napadno-navigacijske sisteme
i daleko modernije rakete vazduh–vazduh. Mada je po pitawu ovog
programa bilo dosta oprecnih stavova, cinjenica je da su se ovim
projektom Rumuni priblizili standardima Natoa u vazduhoplovstvu. rumunski
ministar odbrane je izjavio da Rumuniji treba jos i najmanje 24 nova aviona i da su sve
opcije, ukljucujuci lizing, kupovinu i ucesce u nekom razvojnom programu (npr. F-35) – otvorene."
Kao jedna od mogucih alternativa koja se nedavno pojavila u
izraelskoj stampi je i kupovina polovnih F-16A koje izraelsko vazduhoplovstvo
namerava da zameni novijim F-16I. Pominje se i
konkretna cifra koja bi za nekih dvanaestak aviona trebalo da
iznosi 150 miliona dolara."
Dakle definitivno bi trebalo kupiti barem 15-ak savremenih aviona, bilo novih ili eventualno polovnih.
pored njih verovatno bi bilo dobro resenje modernizovati mig-ove 29 i 21 slicno kao rumuni, naravno
ako nije preskupo. a ako su mogli rumuni 100 21-inica da modernizuju ne verujem da je toliko skupo
da se uopste moze porediti sa cenom kupovine novih. A mozda bi moglo slicno i da se uradi sa
orlovima i super galebima. Ali to bi vec mogli biti dugorocni planovi...
[Ovu poruku je menjao ilkebgd dana 25.06.2006. u 14:12 GMT+1]
[Ovu poruku je menjao ilkebgd dana 25.06.2006. u 14:15 GMT+1]