Leti li neko sa foruma deltaplanom?
Koliko mi para okvirno treba za solidnu početničku opremu (neki stabilniji sporiji zmaj ali nov, GPS/brzinomer/visinomer i sve ostalo pripadajuće)?
Gde se kupuje? Ima li klubova? Ima li često klupski organizovanih letenja ili je uglavnom na individualnom nivou?
Paraglajder me inače ne zanima, deluje mi dosta nestabilnije i opasnije, a i nije to to...
Ne znam tačno kakve su cene, ali ne verujm da je zmaj sa motorom nešto mnogo jeftiniji od ultralight aviona (koji je svakako daleko bolja opcija).
Na kraju krajeva, ne moraš ni ultralight, uzmeš opušteno Cesnu 152 za nekih 15-25 hiljada. Održavanje je jeftino, svaki avio mehaničar ovo sigurno zna da održava, i na kraju krajeva mnogo je ozbiljnija priča i od zmaja i od ultralight-a iako je 30 godina staro...
Motorni zmaj bi došao u obzir samo ako mu "glide ratio" nije drastično lošiji od običnog deltaplana, i ako se motor može gasiti i paliti i u toku samog leta.
Može li motorni zmaj (sa isključenim motorom) da hvata uzlazno strujanje toplog vazduha na isti način kao običan zmaj, ili ipak nije za takvu vrstu letenja?
Vožnja motornim zmajem je slična vožnji tenkom iz WWI.
U blizini moje naseobine ima neka livada odakle se otiskuju u svoje budalesanje, pa često preletaju preko mog naselja.
To toliko buči da u tome može da uživa samo ili lud ili gluv čovjek ili oboje.
Inače, lično mislim da doživljaj letenja u avionu ima onoliko veze sa letenjem koliko i vožnja čamcem ima veze sa doživljajem plivanja.
Letenje zmajem uz pomoć vazdušnih struja je pretpostavljam najpribližnije što je u ovom momentu moguće u tom smislu doživjeti.
Prije nekih godinu i po planirao sam i sam da se pozabavim time i već sam bio pred kupovinom opreme, međutim zbog nekih drugih obaveza morao sam da odgodim te planove, ali nadam se ne na dugo.
Elem, koliko se još sjećam, polovni hang-glideri se mogu naći (pričam za EU) u rangu od ca. €1000 pa sve do 3-4000, zavisno od marke i starosti.
Novi počinju negdje oko €2500 pa na dalje.
Ono platno od koga se prave ima neki rok trajanja u smislu koliko je izloženo UV zračenju od Sunca, pa treba i o tome voditi računa, da se ne kupi neki kome je rok trajanja pri kraju, iako može izgledati dobro očuvan.
Takođe, treba voditi računa i o težini letača, pa uzeti neki odgovarajuće nosivosti.
Za početnike se još preporučuju oni koju su stabilniji naspram onih koji su brži i agilniji, ali teži za upravljanje.
Sem toga ima tu još ostale opreme: kaciga, ona vreća u kojoj se leži, kaiševi, obavezan padobran za nedaj bože, visinomjer, navigacija.....
Ima i par modela koji se mogu spakovati u vreću ne veću od 2m, pa se mogu transportovati i vozom, autobusom i pješke do pogodnog mjesta za uzletanja.
Ko nema problem sa putovanjem u EU, možda je bolje da kupovinu (bilo nove ili polovne opreme) obavi tamo, izbor je svakako veći nego na domaćem tržištu.
pisac:
Motorni zmaj bi došao u obzir samo ako mu "glide ratio" nije drastično lošiji od običnog deltaplana, i ako se motor može gasiti i paliti i u toku samog leta.
Može li motorni zmaj (sa isključenim motorom) da hvata uzlazno strujanje toplog vazduha na isti način kao običan zmaj, ili ipak nije za takvu vrstu letenja?
Davno sam se vozio motornim zmajem, dozivljaj je ekstra, nesto kao otvorena Cesna mu dodje. Ali upravo to, on se ponasa kao avion, a ne kao jedrilica i kad bi mu iskljucio motor, mogao bi samo da sletis posle nekog vremena.
KrkaCiC: Extra E ovo bih voleo probati
Koliko grama tezi ova sprava
Teška je 62.000 evra iliti 54 kg, u osnovnoj verziji
Bas skup sport,vise nego euro za gram?
U cemu je fazon sa tolikom cenom? Jel neki materijal sa saturna?
Dobro,slazem se da je skupa izrada,ovo ono... ali bas toliko?
vecma se oprema za skupe hobije pravi rucno te je samim tim izrada skupa (materijal se kupuje na malo, alat je skup a pravi se malo komada, ruke su skupe posto se ne pravi u kini ili maleziji...) a dodatno se cena za takve stvari obicno generise prema "koliko moze da se naplati" a ne "koliko vredi" + racunaj da je lik koji je to izdizajnirao napravio jedno 1000 komada u simulaciji i jedno 50 komada pravih je skrsio dok nije napravio spravu da radi ... prodace verovatno 200 komada, dakle tih 200 komada treba da isplate i onih 50 skrsenih, i one milione sati na simulatoru i ... da pravi milion komada to ne bi bio znacajan trosak, na 200 komada koliko ce max prodati to je ozbiljan teret
Ovoj temi nije adekvatno mesto u techzone. U stvari, jeste ukoliko se posmatraju tehnički aspekti letenja i konstrukcije, ali ukoliko se priča o iskustvima u letenju zmajem (što je u stvari tema, jelte) onda spada upravo tamo gde sam je i stavio: madzone.
Ovde će tema da umre.
Citat:
ventura: A ovo je inače mnogo dobra fora, samo je skupo do bola (za to što nudi)
For safety, the Archaeopteryx is equipped with a specifically developed and tested rocket-powered light weight rescue system. The pilot is securely connected both to the plane and to the rescue system.
Uz to imam utisak da ova letilica zahteva dosta ravniju sletnu stazu nego staza koja je potrebna da bi se deltaplan prizemljio.
Obične jedrilice inače imaju finese od 30 do čak 70. Nikako da nađem cene jedrilica sa motorom, sve mi iskaču neki RC modeli za igranje.
verovatno mega glupo pitanje ali kako stojimo mi sa regulacijom ovog saobracaja? za motorne avione znam da treba dozvola, za ostalo? jedlice as motorom, bez motora, delta sa i bez motora, paraglider? znam da nekad nije moglo ni da se skace bez dozvole a sada cujem da ti treba samo kinta i dobijes i padobran i moz skaces koliko oces (samo ako tispla)
koji je trip, odes kupis polovni delta za 5k npr i sta onda? odes na brdo i poletis ili moras da dobavis dozvolu, prijavis let ..
Za jedrilice moraš da imaš posebnu dozvolu GPL (Glider Pilot Licence), za razliku od obične pilotske dozvole PPL (Private Pilot Licence), a za zmajeve i jedrilice sa motorom pretpostavljam da je potrebna dozvola za pilota ultralakog aviona (ULT/ULA/ULG).
Znam i da je obuka kao i broj sati za jedriličare i ultralake dosta jednostavnija od klasičnog PPL-a, i čak mislim da jedrilicu možeš da položiš sa 16-17 godina..
Što se tiče prijave leta, od skora su se ti propisi malo olabavili pa smo dobili i klase C, D, G, i malo labavija pravila (iako se i dalje za letenje u C mora poštovati idiotsko pravilo u prijavi 24h unapred, a ako ne prijaviš onda razmišljaš da li će ona tetkica sa druge strane faxa hteti da ti primi plan koji si poslao 'samo' 4-6h unapred).
Klasa G obuhvata sve do 1500 fita (AGL), klasa C od 1500 pa do FL195, a D je kontrolisana zona (CTR) tipa aerodromi, vojne baze i sl.
Ono što je interesantno je ta G klasa vazdušnog prostora koja obuhvata prostor do nekih 450m iznad nivoa terena i koja je nekontrolisani prostor, dakle za nju nije potrebna prijava i odobrenje kod kontrole, nego letiš kako hoćeš (stim što i dalje moraju da budu ispunjeni ostali uslovi, npr. za VFR, udaljenost od oblaka i sl. i moraš da imaš radio stanicu sa kojom možeš da stupiš u kontakt sa kontrolom ili ona sa tobom)
Bez odobrenja kontrole ne sme da se popne iznad 1500 ft, a uz odobrenje može da ide koliko god visoko mu kontrola dozvoli, odnosno do VFR limita.
U praksi se to svodi na to gde letiš, tj. koja kontrola te hvata... Ako letiš po Vojvodini, onda si na Batajnici i tamo vojaci smaraju nikad strašnije.. Ono plan leta, poletanje u minut, vreme do sledeće tačke, trenutna pozicija, vreme do sledeće tačke, trenutna pozicija, i tako svako 2 minuta te cimaju... Kad pređeš na Surčin oni ti lepo kažu upali transponder, idi svojim poslom i ne smaraj.. U fazonu imaju i pametnijih stvari u životu nego da prate tebe da li si trenutno iznad Donjih ili Gornjih Mrčajevaca, a ako te nešto trebaju oni će se tebi javiti...
dakle u cemu god, ako prelazis 1500ft mora prijavis kontroli letenja 24h unapred ... kapiram da je onda i za modele ista prica, oces testiras neki dron koji leti preko 1500ft mroa prijavis let .. smor
bogdan.kecman: dakle u cemu god, ako prelazis 1500ft mora prijavis kontroli letenja 24h unapred ... kapiram da je onda i za modele ista prica, oces testiras neki dron koji leti preko 1500ft mroa prijavis let .. smor
Štaviše, let svakog modela koji je teži od 5kg mora da se prijavi kontroli, a modeli raketa uvek moraju da se prijave, bez obzira na veličinu.