Pa vidi. Profesionalno je traka otisla u zaborav, sve vrste i koriscenja. Ja sam (kao i svi u svetu!) radio mnogo godina na 24-kanalnom magnetofonu - sve do pojave „isto to ali na kompjuteru”. I tada su postojali visekanalni digitalni magnetofoni (24 i 32 kanala) ali su manje bili zastupljeni u radu jer se pokazalo da je kvalitetnije, zvucno kvalitetnije raditi na klasicnoj analognoj traci. Usput budi receno - jos tada je bila ta rasprava „Digital vs Analog” medju profesionalcima, znaci kad jos nisu postojali SD-i kao pojam i kada je u svetskim studijima u jednom istom Studiju bilo moguce testiranje jer stoje jedan do drugog Analogni i Digitalni magnetofon... uvek je na „slepim testovima” pobedjivao analogni magnetofon. Cisto kao podatak, ne bih zeleo da se to siri u neku dalju pricu.
„Isto to ali na kompjuteru” je donelo neuporedivo vise prostora za rad. Samim tim sto je imalo vise mogucnosti za snimanje pojedinacnih trekova je dobijeno strasno puno. Analogni magnetofon je imao 24 kanala/treka i to MONO, naravno. Sto znaci da je moglo da se snimi samo 24 instrumenta i nema vise. A u praksi ni toliko. Od pojave MIDI-ja (sekvencera, modula...), znaci jako davno, jedan kanal je morao da bude rezervisan za sink ton. Da bi to funkcionisalo kako reba nivo sink tona je morao da bude -10 decibela, sto je jako puno (glasno, prostim recnikom receno) i dolazilo je do takozvanog preslikavanja na susedne kanale. Da bi se to izbeglo resenje je bilo da se sink ton snimi na 24-tom kanalu, na kraju trake pa tako je direktno preslikavanje smanjeno na pola jer nije bilo kanala posle 24-og. Samo se direktno preslikavalo na 23-ci i delimisno na 22-gi kanal, 21-vi kanal je bio skoro postedjen, samo u tragovima, tolerisalo se. Sro znaci da je fakticno u realnom radu bilo 22 „cista” kanala + 23-ci za po nesto sto je moglo da bude glasnije od preslikanog sink tona - i to je sve.
Na kompjuteru je bilo najmanje 64 kanala (otprilike) i to po izboru MONO ili STEREO. I od tada se ne koristi izraz „kanal” nego „trek” (Track). Kako su kompjuteri napredovali po snazi sve vise je trekova bivalo na raspolaganju, da bi sada bilo uobicajeno 128 trekova pa i vise, i opet da naglasim da trek moze biti i MONO i STEREO - prevedeno na analognu formu kao da se ima analogni visekanalni magnetofon koji ima 256 kanala > 24 kanala su 2", dva inca, koliko bi trebala da bude siroka traka sa 256 kanala?!
Druga prednost kompjutera se ogleda u samom radu sa pojedinacnim snimanjem, snimanjem vokala na primer (najlakse je tako jednostavnim recima objasniti, da je svima razumljivo). Na analognom snimacu/magnetofonu se snimi pevanje. Ako nije dobro ponavlja se pevanje tako sto se brise prethodno i snimi se ponovo. Obrisano je definitivno obrisano i nema mogucnosti da se povrati ni na koji nacin jer se brisanje prakticno radi fizicki - ne postoji vise kad se obrise. Na kompjuteru nema potrebe za brisanjem jer postoje mogucnosti nasnimavanja bez brisanja prethodnog i to na istom treku! Neprocenjivo!!! Iz prakse, uvek postoji mogucnost da je pevac vec snimio njegov maximum, ne moze bolje. Ali takodje uvek mora da se proba da li moze jos bolje. Na analognom snimacu ako se obrise nesto sto je bilo dobro a pevac ne uspe da to ponovi (obicno bude jos gore) onda je problem, veliki. Na kompjuteru to ne moze da se desi. Opet kazem - neprocenjiva prednost nad analognim snimacem, trakom!
Sledece - da bi se postavio reverb, dilej, prostor i jeka bilo koje vrste, to je moralo da se radi tako sto se na mixeti povezu externi uredjaji (sprave, moduli...) koji su specijalizovani za to pa da se kablovima (na peč polju...) dodele kome treba i tako za svaki efekat redom... Na kompjuteru se to moze raditi misem.

Cak i bez mixete, u istom programu koji sluzi za izvorno snimanje vokala/instrumenata - sve moze da se i pocne i zavrsi na kompjuteru.
(da ne bih sirio pricu, uvek je bolje kad se radi na mixeti i sa externim uredjajima, tako se i radi, ali to je neka druga prica...)
Znaci, ako je kod profesionalaca traka izbacena iz upotrebe znaci da ima razloga za tako nesto i nema perspektivu, nikakvu. Sve ostalo je na amaterskoj osnovi (ma kako to zvucalo) ali i podlozno nekim drugim stvarima a najmanje je bazirano na bilo kakvom kvalitetu kako god da se poredi.
Eto, ukratko a verujem dosta razumljivo svima.
Pozdrav!
"Grand Magus and Supreme Wizard of professional
audio applications in the known universe and beyond"
E-Mail:
[email protected]
Home Page:
http://www.linkedin.com/in/sceka
:) "Nije ti palo na pamet da nekom inteligentnijem postu daš lajk?" (By Nebojsa)
Pravi biser: „Sada sumnjam da bih ucestvovao u poboljsavanju Nebojsinog foruma.”