Citat:
vladd:
Sa tehnicke strane, digitalija ima nekoliko savrsenijih tehnickih aspekata, i jedini problem je sama digitalizacija.
A to su? Ako je samo nekoliko moze i da se napise koji su to aspekti.
Citat:
Digitalija je sve to prevazisla, osim naravno ovih sto petljaju po studiju,

, ali je ostao problem digitalizacije.
Ako cemo realno a iskreno - upravo radu u Studiju je digitalizacija nevidjeno olaksala rad, sam proces rada.
Olaksala podrazumeva bukvalno to i tako kako pise. Od mogucnosti skoro beskonacnog nasnimavanja izvora zvuka (vokal, instrument) pri cemu se ni jedan pojedinacni usnimak ne gubi osim ako se ne zeli i svesno ne izbrise u odnosu na analogiju gde je to jednostavno nemoguce - do cuvanja snimljenog bez ikakvog gubljenja i koriscenja u nekom drugom prostoru i drugim uredjajima jer pojam digitalnog formata i postojeca standardizacija to dozvoljava >>> sto nije slucaj sa analogijom gde se gubi ne samo kvalitet nego bukvalno sve sto moze da se izgubi cak i u procesu usnimavanja svakim novim pustanjem trake...
Digitalizacija je problem utoliko sto je neko vreme bilo u pitanju ogranicenje uredjaja u procesu rada, mislim na ogranicenje procesora i memorije kao i kapaciteta medija koji sluzi za skladistenje podataka. U pocetku, da bi moglo da se koristi samo umesto analognog 24 kanalnog magnetofona (sto je bio svetski standard) na kompjuteru tadasnje generacije nije moglo da se radi na vise od (po secanju, davno je bilo...) 64 treka i to na 44.1kHz jer vec na 48kHz (uz podrazumevan rad na 24 bita!) je bio dosta veliki problem i kod zauzeca procesora i kod mesta na hardu. I to samo kao zamena za magnetofon, bez angazovanja bilo kojeg drugog procesa tipa reverbi, jeke, kompresori...!

Na primer, desavalo se, redovno, da kad se usnimi/snimi sve sto treba zauzece procesora bude 80% i vise kad se klikne na Play! I to sa cestim OL ne samo upozorenjima sljastece treperave cvene boje nego i takozvanim digitalnim pucevima i prekidanjima (štucanjem, kako se to opisuje)...

Da bi se danas bez ikakvog problema moglo baratati sa 128 pa i vise snimljenih trekova (i sa prosecno desetak tejkova po treku sto prevedeno znaci vise od 1.280 pojedinacnih trekova/zapisa!) i sa nevidjeno mnogo i VST instrumenata i ostalih procesa (reverb, kom...) sve u realnom vremenu sa zauzecem procesora od oko 50% ili manje!

Znaci sa te strane je digitalija bukvalno melem na ranu ljudima koji rade u Studiju.
Digitalizacija kao takva ima nekoliko problema koji nisu bas jednostavno resivi. Sama konverzija analognog u digitalni signal je vec neko vreme na zavidnom nivou. Semplig rejt od 192kHz je nesto sto danas vecina i hardvera i svoftvera ima u opciji a i kompjuteri mogu sve to da podnesu i to u formi od 32 bita uz prilicnu potrebu za mestom na hardu ali i to nije neki problem obzirom na kapacitet i brzinu danasnjih HDD-a. Ali... danas se najvise upotrebljava format rada 48/24 (kHz/bit) i to red velicine vise od 65% (realno je u stvari skoro zanemarljivo bilo sta drugo). Zasto? Jednostavno zato sto je to zvucno najprihvatljivije, mada i tehnicki iako je na donjoj granici u odnosu na 96/32 i/ili vise od toga. Razlika u realnom radu izmedju 48/24 i 96/32 je jedva cujna pa iako postoji zanemaruje se jer prirodnije zvuci 48kHz. 192/32 je u odnosu na 48/24 superiornije po tehnickim karakteristikama ali cujno ne. Zapravo jeste i cujno ali je nebitno jer se realno nista ne dobija a zauzimaju se resusrsi (koji iako su veliki besmisleno ih je trositi ako ne mora).
To je pre neku godinu odlicno opisao jedan drug koji je obican slusalac, kako ja to volim da nazovem slucajni prolaznik, koji se sasvim slucajno zatekao u Studiju bas kad smo poredili te neke stvari i pricali o tome, satima. Na kraju je prakticno odusevio sve prisutne kad je rekao „Ne razumem nista od onoga sto vi pricate ali to vase poredjenje analogije i digitalije ja to vidim kao kad bi neki profesionalni fotograf sa najboljim aparatom na svetu slikao Tasmajdan a pored njega neki isto tako profesionalni slikar realista sa najkvalitetnijim platnom i bojama isto to slikao. Svima obicnim ljudima bi vise prijala slika koju je slikar naslikao od fotografije i to bez obzira sto slika koju slikar slika ma koliko precizan u svojoj realnosti ima mnostvo mana, iskrivljenja i grsaka. Ja toliko jer se ne razumem pa samo kako ja to cujem.” I nije pogresio, ni malo.
Drugi, ali bas veliki problem je standard medija koji su namenjeni konzumentima, krajnjim korisnicima. Bez obzira na erupciju novih dogadjanja u formi mp3 i YT-a (i slicnih) koji su u danasnje vreme jako bitni jos uvek je standard Audio CD koji je, nazalost, u formatu 44.1/16. Gotov materijal se i dalje predaje izdavacu (ma ko to bio) u formi 44.1/16 tako da to stvara u stvari nevidjenu muku onima koji rade u Studiju. Degradacija (zvucna - slusno!) je evidentna cak i laicima kad se uradi risempl na 44.1/16 a to se mora uraditi jer se samo tako moze predati na dalje koriscenje. Naravno, za potrebe YT-a koji je danas apsolutni prioritet se radi i poseban mix i naknadna obrada (kao i za druge potrebe, nastupe plejbek varijante u zatvorenim i na otvorenim prostorima...) ali ono sto je neizostavna potreba je predavanje materijala koji je prakticno „obogaljen” u odnosu na original. Ranije, u doba analogije sa radom na visekanalnim magnetofonima i pre kompjutera, je bio problem u rezacnici a sada je druge prirode - postoji unapredjenje kompletnog procesa rada na tehnoloskom nivou a ne moze da se u konacnom obliku iskoristi!!!

Jer, ma koliko je opalo imteresovanje i ma koliko je opala prodaja CD izdanja jos uvek je to znacajan izvor prihoda i to nimalo naivan tako da se to i dalje drzi kao standard. Za sada meni niko nikada nije trazio nista dugo osim formata 44.1/16, odnosno > cak se o tome i ne razgovara jer se podrazumeva. Pa cak nisu radi ni DDP fajlove da prihvate iako je to forma koja je direktno spremna za rezanje CD-a bez ikakve pripreme jer i dalje mnogi radije sami prave DDP fajl od wav-ova koji im se daju?!
Citat:
Najveci broj dogadjaja u muzickom materijalu je prolazak kroz nulu signala, a digitalizovati nulu je nemoguca misija.
Dodavanje suma, koji ce odrzati digitalizaciju, i kojeg treba kasnije odstraniti, nakon sto se restaurira originalni signal je najveca primedba cistunaca prema digitaliji.
Bar dok se ne izmisli digitalni pretvarac analogne pojave u digitalnu, i obrnuto, digitalni pretvarac u zvucni pritisak, kako bi se izbegla medjudigitalizacija analognog signala.
Nazalost, moram u Studio pa nemam vise vremena iako je ovo vrlo interesantno i odlicno moze da se razradjuje.
Idem... ujedno se izvinjavam na mozda nerazumljivom pisanju jer ma koliko se trudio neke stvari ne mogu da se napisu jednostavnije/prostije.
Pozdrav!
Dodatak pre nego sto podjem - pade mi na pamet u svetlu vec napisanog - idem u Studio da nastavim snimanje jednog benda, snimili smo bubanj i gitare, samo bubanj ima osam trekova sa po deset tejkova >>> sto prevedeno znaci 80 pojedinacnih zapisa/trekova/wav-ova plus gitare sa svojim tejkovima pa ce biti i klavijature i vokali... a zauzece procesora se nije podiglo i od pocetka je manje od 3%! pri tom sam kompjuter nije nesto mocan, starija generacija i7 i samo 16 giga rama...

Dovidjenja...
[Ovu poruku je menjao Sceka dana 21.03.2017. u 14:24 GMT+1]
"Grand Magus and Supreme Wizard of professional
audio applications in the known universe and beyond"
E-Mail:
[email protected]
Home Page:
http://www.linkedin.com/in/sceka
:) "Nije ti palo na pamet da nekom inteligentnijem postu daš lajk?" (By Nebojsa)
Pravi biser: „Sada sumnjam da bih ucestvovao u poboljsavanju Nebojsinog foruma.”