Bradzorf012 Mile i ortaci LLC
Član broj: 334105 Poruke: 466
|
vladd, belbeg
Fascinantno je koliko je nauka i tehnologija bila razvijena u bivšem SSSR-u, već ste nabrojali neke stvari. Pre oko godinu dve sam sasvim slučajno počeo malo da istražujem temu vojne avijacije, a zatim i civilne. Desetine i desetine, čak stotine konstruktorskih biroa, fabrika, instituta, to je prosto neverovatno. Više ih je u bivšem SSSR-u bilo nego danas proizvođača automobila na celom zapadu. Savremena, napredna i čak genijalna konstruktorska rešenja su gotovo uvek karakteristika onoga što su pravili i što su radili, ali se prilično razlikuju u pristupu u odnosu na zapad što ih je i dovelo u probleme. Prvo, nisu imali tržišnu završnicu niti su obraćali pažnju na robu široke potrošnje ili masovnu proizvodnju. Drugo, obično se nisu zamajavali džidža bidžama i nekakvim igračkama, već onim što bih nazvao velikim stvarima. Čuvena je trka između Francuza i Britanaca sa jedne i Rusa sa druge strane da naprave prvi supersonični putnički avion. Rusi su sa Tupoljevim uspeli za svega nekoliko meseci, ako se ne varam, da prestignu Konkord. Danas se i u muzejima na zapadu može naći Tu-144, tzv. konkordskij. Neki kažu da su Rusi špijunažom uspeli da iskopiraju mnoga rešenja sa Konkorda. S druge strane, američki f-22 je kopija Jakovljeva, jak-135(nisam siguran za oznake). Rusi su zbog nedostatka novca ili problema na projektu, da li su procenili da nema šansu da uspe, odustali od istog. Onda su došli čemerikanci i otkupili celokupnu tehničku dokumentaciju. Poznat je i primer ruskog motora rd-180. Rusi su ga najpre prodavali čemerikancima, a zatim su kupili licencu, ali avaj, nisu uspeli i da ga naprave, pa ga i dalje kupuju iako Rusima uvode sankcije. Dalje, Antonov 225, najveći putnički avion na svetu, jedini takav, napravljen da se na njega postavi i pošalje u svemir Buran. Pored Antonova, Tupoljeva, Jakovljeva, tu su i Suhoj, MiG(Mikojan i Gurevič), kao i meni lično doskoro potpuno nepoznati Mjasisčev. Većina njih ili svi ne postoje danas kao nezavisni proizvođači, već su objedinjeni u zajedničku korporaciju. Još nešto mi pada na pamet, kada čitam o automobilima. Na primer, aerodinamčki tuneli, Rusi su ih imali pre svih, ali nisu tu vrstu znanja spustili u narod, tj. komercijalizovali. Drugi primer, kada čitam o zapadnim vojnim avionima, naletim na podatak, motori 2 X RolsRojs i onda se zapitam, čekaj kako sada ovo, a onda shvatim. Kada ulupaš ogromna sredstva za razvoj vojne tehnologije i angažuješ takoreći sve resurse, materijalne i ljudske, onda ništa lakše da mrvice toga ponudiš i širim narodnim masama. Rusi su tu omašili, tj. tehnologiju nisu transferisali u civilnu(na primer motori Saturn, Kuznjecov, Samara njihovih vojnih aviona).
Postoji još jedna razlika u koncepciji. Nemci imaju tehnologiju za sečenje lima u hiljaditi deo milimetra, mogu da naprave i prave automobile koji su takoreći savršenstvo tehnologije. Rusi su tu prilično grubi, njihova tehnologija na prvi pogled je iz petnaestog veka, ali gle čuda, oni jedini lete u svemir.
[Ovu poruku je menjao Bradzorf012 dana 24.12.2017. u 15:42 GMT+1]
|