AcaDorcol dipl.ecc.
Član broj: 162574 Poruke: 880 *.redcross.org.yu.
|
Evo Dulefandjo, pokusacu to da objasnim malo detaljnije.
Panda je malolitrazno vozilo sa FIRE motorom od 1.1 lit, tacnije 1108 ccm3. Ima 40KW, odnosno oko 55 konja. Generalno to je za uslove za koje je konstruisana vise nego dovoljno, a pre svega imala se u vidu njena ekonomicnost u gradskim uslovima. Tako je kroz njenu evoluciju ugradjen i kompjuter, ECU (Engine Computer Unit) koji dodatnim funkcijama vrsi korekcije u raznim sistamima, pre svega u sistemu ubrizgavanja, kako bi nasao najoptimalnije parametre za rad motora, uz postizanje maksimalne ustede u potrosnji. Pored tih zavrzlamica, generalno, malolitrazna masina, znaci manje snage, manji obrtni momenat, i sto je najvaznije, taj presek krivih snage i broja obrtaja se dogadja na vecem broju obrtaja motora, da kazem laicki receno, na vecem broju obrtaja se postize veci obrtni moment=vise snage. Recimo dizel motori su poznati da na veoma niskom broju obrtaja daju jako veliku snagu, pa je kod njih logika sasvim drugacija. Kod benzinaca, pogotovu malolitraznih, sto vise obrtaja to vise snage. Naravno to ne treba shvatiti bukvalno, pa turirati masinu do daske, nego pravilno koristiti odnos broja obrtaja i izbor stepena prenosa. Sa druge strane imamo menjac. Funkcija menjaca je da pomoc gomile zupcanika omoguci da se vozilo pokrene i da se krece zeljenom brzinom. Sto je stepen prenosa manji, to je manje snage potrebno motoru da obavi svoju funkciju. Opet, manji stepem prenosa znaci sporije kretanje. Ako si kad vozio neki bicikl sa brzinama, i sam si verovatno imao priliku da osetis koliko je teze vrteti pedale kad si u vecoj brzini, nego kada si u prvoj. To sto na biciklu osecaju noge, to isto oseca i motor u vozilu. Ako bi pokusao da isteras bicikl uz neku uzbrdicu u najvecem stepenu prenosa, tesko da bi to uspeo. Opet ako bi prebacio menjac u najnizi stepen, verovatno bi uspeo veoma lagano da se uspnes i uz najvecu uzbrdicu u gradu, sa veoma malo zamora.
Amerikanci, recimo veoma obozavaju takav nacin voznje (tradicionalno) da krstare veoma sporo kroz grad u cetvrtoj brzini, ispustajuci iz auta onaj duboki zvuk motora. Zato njihovi automobili imaju 6-to cilindricne, 8-mo cilindricne, pa i 12-to cilindricne motore od 4.5 do 8 pa i vise litara. Auti su od 250 do 600 konja snage. Panda je za njih skuter.
Pored ove laicki skracene price o motoru i menjacu, treba reci i jos neke stvari vezane za efekte voznje u razlicitim stepenima prenosa. Jedna od tih zavrzlamica je i sistem podmazivanja cilindara i klipova sa karikama, koji se postize tako da se pomocu rasprsivaca iz kolenastog vratila, prilikom okretanja istog vrsi podmazivanje (kao kad prskas sprejom). Sto se brze motor okrece, to se vise spreja nanosi na kriticne delove koje treba podmazivati. Vise obrtaja, bolje podmazivanje. S druge strane podmazivanju smeta benzin, koji spira ulje sa zidova cilindara, ali bez njega se ne moze. Kratko receno, ako auto vozis u vecem stepoenu prenosa na manjoj brzini, zbog manjeg broja obrtaja, manje se podmazuju cilindri i klipovi sa karikama. U isto vreme, prilikom ovog stila voznje, posto je motoru za to potrebno vise snage, u njega se ubrizgava vise goriva, a vise goriva spere vise ulja koje podmazuje, pa se motor brze trosi (karike, cilindri, klipovi). Da stvar bude gora, kod ovakog stila voznje, zbog sagorevanja vece kolicine goriva, dolazi do povecanog grejanja motora, pa to dodatno doprinosi trosenju svih delova, i tako u krug, steta je visestruka, veca potrosnja goriva i vece trosenje motora.
Generalno proizvodjaci ne objasnjavaju mnogo ovu situaciju kupcima, i prepustaju im da se sami snalaze sa odredjuvanjem odnosa broja obrtaja i izbora stepena prenosa, ne upustajuci se u siroke rasprave, ali svaki malo iskusniji vozac moze ti reci sta je njegovo iskustvo. Prevedeno na moje iskustvo, ja to radim ovako:
1 brzina sluzi za samo za polazak pa sve negde negde do 20-25 km/h
2 brzina od 20 do 40-45km/h (drugom pored toga savladavas velike uspone sa malom brzinom, kratka rastojanja u podji-stani kolonama, palis na gurku i sl.)
3 brzina se koristi od 40 do 60, 70, pa i do 80 km/h u zavisnosti od puta, nagiba, krivina, ili potrebe za naglim ubrzavanjem kad si vec u kretanju (na primer ako ides iza nekog kamiona koji vozi 60 km/h, pa treba da ga preteknes, bolje je da krenes u preticanje 3 brzinom sve do 80 km/h, nego da u preticanje otpocnes sa 4 brzinom. Cak i ako si isao iza kamiona 4 brzinom, bolje je da se pre preticanja vratis u 3 brzinu, i da tokom preticanja kad ``izvices brzinu`` do recimo 70-80 km/h, onda tek presaltas u 4 brzinu. Tako ces bolje iskoristiti snagu motora utrosices manje goriva, a motor ce se bolje podmazivati i manje potrositi.
4 brzina se moze koristiti od 60 do 100-110 km/h
5 je ``ekonomik`` brzina uglavnom za auto put, kad dodjes do 100 - 110, presaltas u 5 brzinu i kotrljas se 120 po ravnom auto putu.
Ovo sto sam ispricao je neko moje iskustvo a ne pravilo koje bukvalno treba shvatiti, jer sve to zavisi i od uslova puta i saobracajne situacije u kojij se nalazis.
|