Citat:
Nedeljko:
Ono sto originalna STR moze da predvidi je da ce putnik prvog aviona nakon ubrzavanja videti da mu je drugi avion dalji nego sto je bio pre poletanja.
Seti se da si rekao da će avioni za promatrača na Zemlji imati uvek jednako rastojanje na putu od Beograda do Zagreba
iako na tom putu avioni i ubrzavaju i kreću se uniformno i usporavaju. Crtali smo i dijagrame puteva po vremenu za oba aviona.
Sad kažeš da će se za promatrača iz prvog aviona drugi avion udaljavati u toku ubrzavanja i biće dalje nakon ubrzavanja
što bi trebalo da znači da to veće rastojanje zadržavaju za vreme uniformnog kretanja, a onda kad počnu usporavati to
rastojanje će se smanjivati i nakon usporavanja kad slete u Zagreb i zaustave se imaće rastojanje kao pre poletanja u
Beogradu.
Prvo:
Sledi da promatrač sa Zemlje uvek vidi jednaka rastojanja koja su za promatrača iz aviona promenljiva odnosno različita.
Drugo:
Ako su avioni poleteli istovremeno (što si jedva priznao) pa se posle toga drugi avion udaljio od prvog onda je on sporiji
što je u suprotnosti sa jednakošću uslova - on troši više vremena da pređe prvu polovinu puta a manje za drugu
pa sledi da su dijagrami puteva po vremenu za avione različiti iako su avioni pod jednakim uslovima.
Treće:
Satovi u avionima su sinhronizovani i pokazuju jednako vreme jer avioni jednako ubrzavaju i u svakom trenutku prolaze
kroz isti inercijalni sistem. Ako je potisak aviona, na primer, ekvivalentan gravitaciji Zemlje onda su piloti u avionima
komšije i vreme im jednakom "brzinom" prolazi kao da su na Zemlji
Citat:
Pa, sistem vezan za avion. Podvlacim, on nije inercijalan. Da, i avioni i vrpca se nalaze uvek u svakom ISR, ali ne postoji ISR u kome se avioni celo vreme krecu ravnomerno pravolinijski.
Ali taj isti sistem vezan je i za drugi avion. Znam da nije inercijalan, ali on jednako nije inercijalan za oba aviona, avioni se
nalaze uvek u istom ISR bilo da ubrzavaju, usporavaju ili se kreću uniformno, a niko nije ni tvrdio da postoji ISR u kome se
avioni celo vreme krecu ravnomerno pravolinijski.